Ifølge Sikkerhedsstyrelsen skal man være varsom med batterier til elcykler for at undgå, at de bryder i brand
I de seneste år er der sket en stigning i antallet af brande i litiumionbatterier, som eksempelvis bliver brugt i elcykler, elscootere og elløbehjul.
Derfor følger myndighederne udviklingen. Det skriver Sikkerhedsstyrelsen i en pressemeddelelse.
– Det er fortsat relativt små tal, men vi mærker tendensen i vores udrykninger, siger beredskabsdirektør i Beredskab Øst, Rasmus Storgaard Petersen i pressemeddelelsen.
I takt med at flere produkter med litiumionbatterier kommer på markedet, er antallet af brande i batterierne også steget.
Ifølge Sikkerhedsstyrelsen blev der i 2021 registreret 30 brande, mens der i 2022 blev registeret 73 brande. Og i det første halvår af 2023 er der registreret 58 brande.
– Helt grundlæggende skal vi lære at anvende produkter med genopladelige batterier på en forsvarlig måde, siger kontorchef i Sikkerhedsstyrelsen, Nicoline Zederkof Jensen til Ritzau.
Ifølge hende er det især, når man lader batteriet op, at man skal være varsom, og derfor anbefaler Sikkerhedsstyrelsen, at man er til stede, mens batteriet bliver ladt op.
Derudover lyder rådene blandt andet, at man kun bruger batterier og opladere, som er ubeskadiget, og at man ikke oplader i nærheden af brandbart materiale.
– Der er en risiko ved opladning af batteriet, og det handler om, at undgå at batteriet bliver overophedet af forskellige årsager, siger Nicoline Zederkof Jensen.
Data for antallet af brande dækker kun over opståede brande, hvor redningsberedskabet rykker ud, og der kan derfor have været flere brande.
Sikkerhedsstyrelsen og Beredskabsstyrelsen vil følge udviklingen nøje, og de forventer at have opdateret data på området i medio 2024.
De vil løbende fortsætte dialogen med de kommunale redningsberedskaber om indberetning og følge udviklingen i udlandet.
/ritzau/