En klassisk dansk juletradition er kommet i fare, efter en ekspert vurderer, at skrabejulekalenderen fra Danske Spil kan være i strid med loven. Det vil Socialdemokratiet nu undersøge, om den er.
For mange danskere er det efterhånden en tradition, at man hver dag i december skraber et felt i den klassiske skrabejulekalender fra Danske Spil.
Men nu er det opstået drama om julekalenderen, der pludselig er kommet i fare.
Det skyldes nemlig, at en ekspert vurderer, at den kan være i strid med loven.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Derfor vil Socialdemokratiets skatteordfører, Anders Kronborg, nu have det undersøgt, om skrabejulekalenderen bryder markedsføringsloven.
Det siger han til Radio IIII.
‘Er der eksperter, der antyder, at julekalenderen kan være på kant med markedsføringsloven, så har vi et politisk ansvar for at slå ned på det,’ siger Anders Kronborg til radiostationen.
Det er ifølge loven ulovligt at markedsføre spil mod personer under 18.
Det vurderer Heide Højmark Helveg, der er advokat med speciale i markedsføringsret, at skrabejulekalenderen gør, da der blandt andet er nisser og en julemand på illustrationerne på kalenderen.
Danske Spil fortæller til Radio IIII, at julekalenderen kun markedsføres til voksne, og at det frem af den, at den kun må købes af personer over 16 år.

