FDM melder ud: Nye afgifter på vej

FDM om afgifter - motorvej
Illustrationsfoto.

Nye registreringsafgifter truer elbiler med markante prisstigninger – men FDM foreslår en helt ny model, der fokuserer på bilens vægt og effektivitet.

I 2025 begynder registreringsafgiften på elbiler at stige – og de næste år bliver det kun dyrere. Det kan betyde, at mange elbilmodeller bliver mindre attraktive, netop som salget buldrer frem.

FDM advarer nu om, at denne udvikling kan bremse den grønne omstilling. Sammen med AutoBranchen Danmark foreslår de derfor en ny tilgang til bilbeskatning: Afgifter bør ikke være baseret på bilens værdi, men på bilens klimaaftryk og effektivitet.

Det skriver FDM i en pressemeddelelse.

Skrot engangsafgiften – og fordel den løbende

I stedet for at betale en stor engangsafgift ved køb af elbil foreslår FDM en løbende afgift, som følger bilen gennem hele dens levetid. Det vil gøre det lettere at købe bil og mere retfærdigt at eje den.

Modellen baserer sig på to tekniske parametre:

  • Energieffektivitet: Jo længere bilen kan køre på én kWh, jo lavere afgift.
  • Vægt: Tunge biler forurener og slider mere – de skal derfor betale mere.

Ifølge FDM kan det skabe en mere balanceret og klimavenlig bilpark, hvor også brugte elbiler bliver attraktive.

Fem principper for et bedre afgiftssystem

FDM har sammen med AutoBranchen Danmark formuleret fem nøglepunkter, som politikerne bør følge, når de skal genforhandle bilafgifterne:

1. Elbiler skal fortsat være til at betale
Den næste bølge af elbilkøbere har lavere indkomst end de første. Derfor skal især de billige elbiler holdes fri for høje afgifter – ellers går udviklingen i stå.

2. Afgifterne skal være stabile og gennemsigtige
Uforudsigelige stigninger skræmmer bilkøbere og skaber usikkerhed. Hvis systemet skal ændres, bør det ske grundlæggende – og ikke kun ved at hæve prisen, mener FDM altså.

3. Indfør løbende afgifter frem for registreringsafgift
Bilejere bør betale over tid – og kun så længe de ejer bilen. En model, hvor afgiften er afhængig af bilens vægt og energiforbrug, er langt mere retfærdig end én, der blot kigger på prisen.

4. Fossilbilister skal ikke betale elbilernes regning
Mange danskere kører stadig benzin- eller dieselbil – og betaler allerede mere, end deres miljøpåvirkning retfærdiggør. Det vil være urimeligt, hvis de også skal finansiere elbilernes afgiftsfordele.

5. Brug EU-midler til at finansiere omstillingen
Fra 2027 udvides EU’s CO₂-kvotesystem til transportsektoren. FDM foreslår, at de forventede 1,5 milliarder kroner årligt i provenu øremærkes til den grønne omstilling – herunder nedsatte afgifter for elbiler.

FDM: Gør bilbeskatningen retfærdig og fremtidssikret

Hvis Danmark vil bevare momentum i elbilsalget, kræver det ikke højere priser – men klogere afgifter.

FDM mener, at en teknisk baseret, løbende afgift er vejen frem. Det belønner de mest energieffektive biler, gør bilkøbet mere tilgængeligt og sikrer, at bilejerne kun betaler, så længe de bruger bilen.

To personer anholdt: Anmeldelse om vold ved restaurant