På årets udgave af black friday er der – i hvert fald når det gælder transaktioner på betalingsappen MobilePay – langt større aktivitet end i 2023.
Ifølge Vipps, selskabet bag MobilePay, havde der klokken 12.00 fredag været 49 procent flere transaktioner med MobilePay end på samme tidspunkt på Black Friday sidste år, oplyser Vipps til Ritzau.
Aktiviteten toppede klokken 8 fredag morgen, skriver Vipps.
Vipps påpeger, at dette års black friday ligger, lige efter at mange danskere har fået løn. Sidste år lå den store shoppingdag før.
MobilePay kan både bruges i butikker og i onlinebutikker.
Casper Højgaard, chef for e-handel hos MobilePay, noterer sig i en kommentar, at MobilePay desuden er blevet en mere populær betalingsform, særligt på nettet, og at nethandlen helt generelt er steget.
Men han siger også, at black friday – og black week, som nogle butikker afholder – er blevet et større fænomen.
– Det gælder også i år, hvor tendensen med, at handlen er spredt ud over hele ugen, er stærkere end før.
På black week, som tæller den indeværende uge, er antallet af transaktioner også højere end sidste år.