Danmarks første el-ambulance rykker ud i København i morgen

Arkivfoto af normal ambulance – se billedet af el-ambulancen nederst i artiklen

Brændstof er Falcks største kilde til CO2-udledning, men det kan el-ambulance måske være med til at ændre. Se et billede af ambulancen nederst i artiklen

Danmarks første el-ambulance kan fra tirsdag rykke fra Falcks hovedkontor i Sydhavnen i København. Erfaringerne fra den første el-ambulance skal afklare, hvordan elbiler i fremtiden kan være en del af ambulanceflåden.

Det skriver Falck i en pressemeddelelse.

Administrerende direktør i Falck, Jakob Riis, kalder det “en stor milepæl”. Han fortæller, at Falcks største kilde til CO2-udledning er brændstof og kalder det “afgørende”, at blandt andet el-ambulancer bliver mere udbredt.

– Vores medarbejdere har leveret et svært, men fantastisk arbejde op til lanceringen af el-ambulancen, hvor der ned til mindste detalje er blevet optimeret på vægten og den tilgængelige plads, så vi har fået skabt en operationel og skalerbar el-ambulance, siger han.

Også fra regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj (S), er der glæde over, at en el-ambulance snart kan hjælpe borgere, der har brug for det.

– Vi har jo et mål om, at alle transportaktiviteter skal være fossilfri i 2050 – det vil sige transport af medarbejdere, patienter, varer og tjenesteydelser.

– Og at vi nu afprøver muligheden for eldrevne ambulancer, er endnu et skridt på vejen mod en fossilfri fremtid for transporten i Region Hovedstaden, siger han.

Ambulancen er en Mercedes-Benz e-Vito Tourer L3. Den har en rækkevidde på cirka 233 kilometer på en opladning og kan køre op til 160 kilometer i timen.

Bilen kan i løbet af 35 minutter lade fra 10 til 80 procent.

Ambulancen ligner de ambulancer, Falck allerede har kørende, den er dog en smule mindre, fordi elbiler er tungere end dieselbiler.

Den reducerede størrelse betyder, at den kan køre hurtigere og længere på en opladning, end hvis den var større.

Ambulancen overholder de europæiske standarder i forhold til både udstyr og funktion.

I slutningen af januar fik politiet ti elbiler, der skal teste som patruljevogne i Jylland og på Sjælland.

/ritzau/