København er efterhånden hårdt ramt af mangel på P-pladser. Et sted i indre by er 525 parkeringspladser fjernet, og det går hårdt ud over butikkerne.
Der bliver dyttet, én er ved at parralelparkere med smalle udsigter til at lykkes.
En skraldevogn trækker en mindre kø efter sig.
Har du bil i byen, så er du formentlig bekendt med frustrationer omkring parkering.
Netop dette foregår ofte steder, hvor der ligger mange butikker, og desværre kan de også se det på deres omsætning.
Helt konkret er Middelalderbyen i indre by i København hårdt ramt af trafikale vanvivdsscenarier. Der mangler ganske enkelt P-pladser, og Københavns Kommune har fjernet 525 for nyligt.
Palæo og Hello Pasta-ejer Peter Emil Nielsen skriver på LinkedIn, at det går hårdt ud over deres forretning.
‘Parkeringssituationen er fuldstændig uholdbar. Det gør det virkelig svært for folk at komme ind til byen og benytte sig af butikkerne,’ siger han i interview med mediet.
I alt var der 820 parkeringspladser i Middelalderbyen. Det er nu skåret med 525.
Ifølge ham drejer det sig især om vognmænd:
‘Vognmænd har ikke en chance for at parkere og aflevere pakker eller varer til tiden uden at risikere at få en bøde. Den udgift bliver i sidste ende lagt over på kunderne,’ citerer DR ejeren for.
Opråb til politikere om P-pladser
Morten Melchior fra Konservative sidder i Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, og hans holdning er klar.
Politikerne på rådhuset er nødt til at ændre reglerne for P-pladser og parkering generelt ifølge ham.
‘Det er gået alt for vidt, vi kommer til at smadre butikkerne og erhvervslivet i København,’ siger han til mediet.
Allerede i 2026 skal 75 yderligere pladser dog fjernes, så det ser ikke ud til, at han har stor opbakning fra rådhuset.
Teknik- og miljøforvaltningen skriver i et svar til DR:
‘Planen har haft til formål at skabe bedre forhold for gående og cyklende, mere plads til ophold og samtidig varetage erhvervslivets behov og skabe en balance i bylivet. I forbindelse med planen er der blandt andet udarbejdet en erhvervsanalyse, og repræsentanter fra erhvervslivet har været inddraget i en følgegruppe’
Melchior er fuldstændig enig i, at der skal være plads til både fodgængere og cyklister, men færre P-pladser er ifølge ham ikke en løsningsmodel.