Københavns overborgmester lufter idé om vejafgift, der skal gælde alle bilister – også københavnere.
Tilbage i 2012 blev planerne om en betalingsring rundt om København droppet efter massiv modstand og debat.
Siden da har spørgsmålet om trafikken i hovedstaden været en tilbagevendende udfordring på Rådhuset.
En holdbar løsning lader stadig vente på sig.
Nu foreslår overborgmesteren i København, Lars Weiss, at indføre såkaldt ‘road pricing’ i hovedstaden. Det skriver B.T.
Road pricing er en model for vejafgifter, hvor prisen varierer alt efter, hvor langt, hvor og hvornår man kører.
Ordningen skal gælde for alle – også københavnere med egen bil – og afgiften skal være højest i myldretiden og på de mest trafikerede veje.
Det skal blandt andet være med til at finansiere udvidelsen af metroen.
“Der er den sammenhæng, at hvis vi gør det mere besværligt eller dyrere at vælge privatbilen, så har vi også en forpligtelse til at stille et ordentligt alternativ til rådighed. Og i det her tilfælde, metro,” siger Lars Weiss til Berlingske.
Forsøg er allerede i gang
Et større forsøg med road pricing er allerede sat i gang, og resultaterne ventes snart.
I 2023 igangsatte DTU et projekt, hvor 2.200 danskere deltog i en test af vejafgifter i praksis. Afgifterne var fiktive, og deltagerne skulle ikke selv betale.
Formålet var at undersøge, om man med differentierede afgifter kunne påvirke bilisters kørselsmønstre – og dermed mindske både trængsel og de sundheds- og samfundsomkostninger, der følger med biltrafikken. Det skrev DR, før forsøget blev sat i gang.
Projektet skulle efter planen være afsluttet i løbet af sommeren, så hvis tidsplanen er fulgt, burde et resultat være på vej.
Store kommunale forskelle: Er der nok pædagoger til dit barn?