Efter halvandet år er det slut for et TV-2-program, som ellers blev lanceret med store ambitioner.
Når TV 2 lancerer nye satsninger, sker det ofte med stor fanfare og høje forventninger. Men ikke alle projekter får den lange levetid, stationen håber på.
Nu er det nemlig blevet offentliggjort, at endnu et program lukker og slukker – og for mange faste seere kan det komme som en trist overraskelse.
Ikke alle TV 2-programmer får succes
De er generelt i det store mediehus kendt for at levere stærke programmer inden for både nyheder, underholdning og aktualitet. Stationen udvikler løbende nye formater for at tilpasse sig seernes ønsker.
Alligevel er det nu bekræftet, at et bestemt program må sige farvel. Baggrunden for beslutningen handler både om seertal og ændrede medievaner.
Ifølge mediehuset selv, som har udtalt sig til både MediaWatch og Ekstra Bladet, har programmet simpelthen ikke leveret det gennembrud, man havde håbet på.
TV 2-programmet lukker
Det program, som de nu vinker farvel til, er ‘Newsroom’ på TV 2 News.
‘Newsroom’ blev lanceret som en nyskabende nyhedsudsendelse, hvor kendte profiler som Cecilie Beck, Miriam Zesler, Troels Mylenberg og Søren Lippert skulle give seerne dagens vigtigste historier i et nyt format.
Men selv med stærke værtsnavne lykkedes det ikke at få tilstrækkeligt med seere i hus.
TV 2: Seertal og nyhedsbehov ændrer sig
Chefredaktør Anne Mette Svane udtaler, at selv om ‘Newsroom’ var en publicistisk succes, nåede programmet aldrig de kommercielle mål, de havde havde sat:
“Vi skal kunne rykke hurtigt på breaking. Vores mål om seertal og gennemslagskraft er ikke nået med ‘Newsroom’, og med det nyhedsbillede, vi ser nu, er det helt nødvendigt, at vi følger det ændrede nyhedsbehov,” siger hun til MediaWatch.
Som led i lukningen vil seks stillinger blive nedlagt. I stedet opretter de en ny redaktion med fokus på kortere nyhedsformater, især målrettet Play.
Ændringerne træder i kraft allerede 1. maj.
En del af en større omstilling
Nedlukningen af ‘Newsroom’ er ikke en enkeltstående beslutning, men en del af en bredere strategi for at ruste News-kanalen til fremtidens krav.
I en tid, hvor nyheder skal leveres hurtigt og fleksibelt, bliver mediehuset nødt til at prioritere mobilitet og kortere formater.
TV 2 understreger dog, at ambitionen om at levere kvalitet og troværdighed i nyhedsformidlingen fortsætter – blot i nye rammer.
Regeringen er klar til at fjerne registreringsafgiften på disse biler