Tryg ansætter robot til kundeservice

Forsikringsselskabet Tryg ruller nu for alvor kunstig intelligens ind i den direkte kontakt med selskabets kunder.

Hvis du som kunde taler i telefon med en rådgiver fra Tryg, så kan du fremover forvente at “Felix” lytter med i baggrunden.

Det fortæller Mikkel Zimakoff, der er kommerciel direktør i forsikringsvirksomheden.

“Felix” er en AI-assistent, og den kommer med forslag til Trygs kunderådgivere om, hvad de kan spørge kunden om i en samtale.

AI-assistenten analyserer samtalen, mens den foregår og sender beskeder til rådgiveren baseret på nøgleord fra Trygs videnskatalog.

– Hvis kunden nævner, at de skal købe elbil, kan Felix på et splitsekund minde rådgiveren om, at Trygs elbilforsikring også dækker fx ladestander.

– Eller hvis el-løbehjul nævnes i samtalen, kan Felix foreslå rådgiveren at spørge, hvor hurtigt løbehjulet kører, fordi det er afgørende for dækningen, siger Mikkel Zimakoff.

“Felix” er tilbage i foråret blevet testet af ti rådgivere i forsikringsvirksomheden. Og tilbagemeldingerne herfra har overordnet været positive.

– Mange af tilbagemeldingerne lyder på, at “Felix” er virkelig hurtig til at finde den relevante information. Og også meget hurtigere end rådgiverne selv kan, fordi de ikke uden videre kan svare på alle spørgsmål, lyder det fra Mikkel Zimakoff.

Det er på baggrund af den positive feedback, at den kunstige intelligens nu rulles ud til halvdelen af Trygs 500 kunderådgivere.

– Rådgiverne skal selvfølgelig lige vænne sig til, at der er en på skærmen, der prøver at hjælpe, men jeg tror, at der er langt flere muligheder inden for det her i fremtiden, lyder det fra direktøren.

Han forestiller sig, at “Felix” på et tidspunkt kan automatisere nogle af virksomhedens processer. Han nævner for eksempel simple tasteopgaver, der kan spare tid for rådgiverne.

Mikkel Zimakoff understreger, at der altid vil være noget værdifuldt i samtalen mellem to mennesker.

– Felix skal ikke erstatte den personlige kontakt, men derimod hjælpe rådgiverne til at give en endnu bedre kundeoplevelse, lyder det.