Elselskab presser kunder til at ændre negative anmeldelser

Elselskabet Vindstød, der har base i Aarhus, har presset kunder til at ændre deres negative anmeldelser af virksomheden på Trustpilot.

Det skriver TV2 Østjylland.

Derfor er den samlede vurdering af virksomheden – den såkaldte TrustScore – ikke tilgængelig lige nu.

Trustpilot gør på sin hjemmeside brugere opmærksom på, at Vindstød har overtrådt dets retningslinjer.

– Ved at gøre dette begrænser de bevidst oplysningerne på deres profil. Dette er ikke tilladt på Trustpilot, da det kan føre til skævhed og kompromittere anmeldelsernes pålidelighed, lyder det i en advarsel fra Trustpilot.

– Man skal frit kunne dele sin oplevelse med en virksomhed – både positive og negative.

Anders Ørneborg, der er kundeservicechef hos Vindstød, siger til TV2 Østjylland, at virksomheden kun har taget kontakt til kunder bag negative anmeldelser et fåtal af gange.

Hverken Trustpilot eller Vindstød vil oplyse til mediet, præcist hvor mange gange det er sket.

Ifølge Anders Ørneborg har virksomheden i nogle tilfælde følt sig tvunget til at kontakte kunder bag negative anmeldelser af hensyn til sine medarbejdere.

Der har nemlig været tale om “injurierende udsagn”, lyder det.

– I andre helt ekstreme situationer, hvor vi føler os groft og urimeligt behandlet, og hvor dialog ikke har været muligt, har vi måttet sige til anmeldere, at de risikerer retlige konsekvenser, siger Anders Ørneborg til mediet.