Chok i bilverdenen: Ikonisk tysk bilmærke går konkurs

bilmærke
Illustrationsfoto.

Ikke engang passion og traditionsrigt håndværk kunne redde en af Tysklands mest ikoniske bilmærker. Nu er konkursen en realitet.

Et velkendt og nærmest legendarisk tysk bilmærke har måttet kapitulere under et stort økonomisk pres.

Bilindustrien har været hårdt ramt i flere år. Først af pandemien, siden af råvaremangel og stigende konkurrence. Små bilmærker, selv med loyale fanskare, har haft særligt svært ved at holde skruen i vandet.

Det er netop sådan et traditionsrigt mærke, der nu har måtte erkende, at drømmen ikke kunne fortsætte.

Det skriver mediet Carup.

Historien, der begyndte med en dristig drøm hos Porsche

Det konkursramte bilmærke er Isdera, som siden 1982 har været kendt for sine eksklusive håndbyggede superbiler.

Bag historien står Eberhard Schultz, der oprindeligt arbejdede hos Porsche. Jobbet fik han, da han byggede sin egen bil hjemme i garagen og kørte direkte til hovedkontoret for at vise sit talent.

Men Schultz havde større planer for sit bilmærke. Med et lille hold ingeniører skabte han Isdera, hvor produktionen var så eksklusiv, at kun de færreste nogensinde fik mulighed for at købe en bil.

Superbiler som Imperator 108i og Commendatore 112i satte nye standarder for hastighed og design, drevet af tunede Mercedes-motorer og håndbygget med omhu.

En svær kamp i moderne tid for det ikoniske bilmærke

Da Schultz i 2016 solgte firmaet til Sinfonia Automotive, var håbet at skabe en elektrisk arv for Isdera. Men forsøget med en elektrisk Commendatore GT slog aldrig igennem, og i de senere år har der været mest stilhed fra bilmærke-fabrikken i St. Ingbert.

Nu har Isdera 90 dage til at forsøge en redning via forhandlinger med kreditorerne. Hvis det mislykkes, er det endegyldigt slut for en af Tysklands mest særprægede bilhistorier.

Nationalbanken sænker nu renten: Hvad betyder det for dansk økonomi – og din pengepung? Få svar på det hele her.