Et alvorligt hul i de danske færdselsregler får nu FDM til at slå alarm.
I dag kan læger udstede kørselsforbud til patienter, der vurderes uegnede til at køre bil, men forbuddet er usynligt for politiet. Det betyder, at personer med sygdomme, medicinforbrug eller mentale lidelser fortsat frit kan sætte sig bag rattet, uden at nogen myndighed kan gribe ind.
“Problemet er, at et lægeligt kørselsforbud alene er en mundtlig aftale mellem læge og patient, som ikke er juridisk bindende. Forbuddet er heller ikke synligt andre steder end i patientens journal. Det betyder, at hvis politiet standser en bilist, kan de slå en masse oplysninger op om vedkommende – men ikke, om han eller hun har et lægeligt kørselsforbud og dermed ikke må sidde bag rattet. Det mener vi, er et problem,” siger FDM’s politiske chef, Torben Lund Kudsk.
Ingen kontrol selv med alvorlig sygdom
I praksis betyder det, at borgere i behandling for eksempelvis epilepsi, demens eller med sløvende medicin fortsat kan køre bil, selv efter at lægen har frarådet det. Forbuddet bliver kun noteret i patientens journal, og hverken Rigspolitiet eller Styrelsen for Patientsikkerhed kan se det i deres registre.
Derfor kan politiet under en rutinekontrol ikke opdage, om en bilist reelt har forbud mod at køre. Det skaber ifølge FDM en farlig gråzone, som i værste fald kan koste liv.
FDM: “Gør forbuddet synligt og bindende”
FDM foreslår i sin pressemeddelelse, at lægelige kørselsforbud gøres juridisk bindende og registreres i et centralt register, som politiet har adgang til. På den måde kunne politiets nummerpladegenkendelse hurtigt afsløre, hvis en bilist, der ikke må køre, alligevel befinder sig på vejen.
“FDM er opmærksom på, at der fra blandt andet lægefaglig side er en bekymring for at bryde fortroligheden mellem patient og læge. Den bekymring anerkender vi, men vi mener, at hensynet til trafiksikkerheden må have forrang. Et lægeligt kørselsforbund udstedes jo kun, hvis lægen vurderer, at der er en overhængende risiko for de øvrige trafikanter. Vi forestiller os heller ikke, at politiet skal kende årsagen til kørselsforbuddet – blot at der er et,” siger Torben Lund Kudsk.
Tragisk ulykke satte gang i debat
Debatten om lægelige kørselsforbud blussede for alvor op efter en tragisk ulykke, hvor en bilist med et lægeligt kørselsforbud kørte et forældrepar ihjel. Sagen førte til, at regeringen nedsatte en tværministeriel arbejdsgruppe, der netop nu gennemgår reglerne for at vurdere, om håndhævelsen kan forbedres.
Ifølge FDM viser ulykken, hvor fatale konsekvenser det kan have, når lægernes advarsler ikke følges op af myndighederne.
Der findes i dag ingen officiel statistik over, hvor mange læger der udsteder kørselsforbud om året, netop fordi informationen ikke registreres centralt. Læger skal dog journalføre, at patienten er blevet informeret, og notere, om vedkommende har erklæret sig enig i at overholde forbuddet.
I akutte tilfælde, hvor der vurderes overhængende fare for andre trafikanter, kan lægen kontakte politiet direkte. Men det sker sjældent, og systemet bygger fortsat på tillid frem for kontrol.
1 million biler kaldes tilbage: Se om din bil er i blandt
