To store udstillinger klar til efterårssæsonen

Still fra Larissa Sansour og Søren Linds film 'As If No Misfortune Had Occurred in the Night'. Foto: Kunsthal Charlottenborg, udlånt af kunstnerne.

Kunsthal Charlottenborg løfter sløret for to nye udstillinger, du kan opleve i den kommende efterårssæson.

Efter en velbesøgt sommersæson ser Kunsthal Charlottenborg nu frem til et efterår, der byder på to nye markante udstillinger.

Over de kommende måneder vil både Larissa Sansour og Aleksandra Domanović præsentere deres værker som dele af udstillinger, der markerer forskellige milepæle for de to kunstnere.

For Larissa Sansours vedkommende bliver ‘These Moments Will Disappear Too’ hendes største soloudstilling nogensinde.

Aleksandra Domanović åbner sin første soloudstilling i Skandinavien med ‘Canopy Collapse’.

En form for hjemkomst

Med ‘These Moments Will Diseappear Too’ reflekterer Larissa Sansour over temaer som tab og nedarvede traumer, primært gennem smukke og gribende filmværker.

Den palæstinensisk-danske kunstners udstilling stiller med udgangspunkt i Palæstinas problemfyldte historie flere universelle spørgsmål til begreber som national identitet, fælles menneskelige erfaringer og kollektiv hukommelse.

”Jeg er meget taknemmelig for, at Kunsthal Charlottenborg har givet mig en platform i en tid, hvor forsøg på at censurere palæstinensiske stemmer er foruroligende almindelig praksis. Charlottenborg var også det første sted, jeg nogensinde udstillede mine værker i Danmark, så det føles som en hjemkomst,” siger Larissa Sansour i en pressemeddelelse.

Udstillingens værker spænder over mere end to årtier og byder ud over videoværker også på flere tankevækkende installationer.

Køn og internetkultur

‘Canopy Collapse’ byder ligeledes på værker, der er skabt over en længere årrække.

Over de seneste 15 år har Aleksandra Domanović skabt blandt andet skulpturer, videoværker og fotografier, der lever i et rum, som samler trådene fra forskellige samfundsdebatter.

Spørgsmål om køn, kulturel hukommelse og internettets fremtrædende rolle i det moderne samfund flyder sammen i en højere enhed.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Still fra filmværket ‘Turbo Sculpture’ af Aleksandra Domanović. Foto: Kunsthal Charlottenborg, udlånt af kunstneren og Tanya Leighton.

Kunstneren forklarer selv grundidéerne bag udstillingen således:

”’Canopy Collapse’ reflekterer over, hvordan nedarvede strukturer – arkitektoniske, ideologiske eller institutionelle – enten overlever eller bryder sammen under nutidens pres. Ved at sætte de seneste studenterprotester i Serbien i dialog med Jugoslaviens komplekse arv, kortlægger udstillingen de forbindelser mellem historie, teknologi og magt, som stadig former det offentlige rum i dag,” siger hun i en pressemeddelelse.

Du kan læse mere om Kunsthal Charlottenborgs efterårsprogram på museets hjemmeside.

Der bliver tændt op for den helt store fest, når flere af de største danske navne spiller op til bal.