23 procent af skolelærerne ved ikke, hvordan de skal handle i tilfælde af en alvorlig hændelse eller krisesituation på skolen. Samtidig svarer 12 procent “ved ikke”.
Det viser en spørgeskemaundersøgelse, som Danmarks Lærerforening har lavet for fagbladet Folkeskolen.
Det er ikke konkretiseret i spørgsmålet, hvad en alvorlig hændelse eller krisesituation kan være.
Rundspørgen er gennemført mellem 2. og 6. juni og er sendt ud til et udsnit af medlemmerne af Danmarks Lærerforening. 1605 lærere har svaret.
Lærerne er også blevet spurgt om, hvorvidt deres skole har en beredskabsplan til krisesituationer.
(Artiklen fortsætter under billedet)

I spørgsmålet er væbnede angreb og indtrængning af truende personer nævnt som eksempler.
11 procent siger nej til, at deres skole har en beredskabsplan, mens 22 procent svarer “ved ikke”.
Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen siger til Folkeskolen, at man skal være “helt klar over, hvad der skal ske”, når man er på en skole med mange mennesker.
– Præcis ligesom man ved, hvad man gør under en brand, som man engang imellem øver med en brandøvelse.
– Jeg synes dog ikke, at vi skal lave øvelser i skoleskyderier. Men der skal være en plan for, hvad der skal ske. Det skal være på plads.
I weekenden blev en 15-årig dreng varetægtsfængslet på en mistanke om at have planlagt et skoleskyderi på Sct. Michaels Skole i Kolding.
To andre børn, som er under den kriminelle lavalder, er også mistænkt. De blev løsladt efter afhøring.
Politiet fortalte offentligheden om sagen torsdag.