Tre ud af fire vil skrue ned for skærmtiden: “Det kan være svært”

Tre ud af fire danskere vil egentligt gerne vil skrue ned for skærmtiden. samtidig bruger 29 procent af børn og unge ofte, meget ofte eller altid mere tid på sociale medier, end de selv ønsker.

Nu viser en undersøgelse fra Digitalt Ansvar, hvorfor det kan være svært at skrue ned for skærmtiden, selvom man har ønsket og motivationen til det.

I et studie blandt 129 danske TikTok-brugere, har organisationen således testet, hvor meget kontrol danskerne egentlig har over deres eget forbrug på TikTok ved at teste effekten af to konkrete tiltag.

En nulstilling af TikToks anbefalingsalgoritme. Den mekanisme, der styrer, hvad man bliver præsenteret for af indhold på appen.

Et personligt løfte om at reducere TikTok-forbruget kombineret med påmindelser om løftet i deltagernes TikTok-feed.

‘Hverken en nulstilling af deltagernes anbefalingsalgoritme eller løfter og påmindelser om at nedsætte deres TikTok-forbrug havde en reel effekt på brugernes tidsforbrug på TikTok. Det vidner om, at vores selvregulering nærmest er sat ud af spil’, siger direktør i Digitalt Ansvar.

‘Eksperimentet viser, at det er for svært at regulere vores eget forbrug af sociale medier på grund af fastholdelsesmekanismer, som er designet til netop at undergrave vores egen selvregulering og fornemmelse af tid’, siger Ask Hesby Holm.

Brugeren med det højeste TikTok-forbrug brugte ca. 5,6 timer om dagen i ugen op til eksperiments begyndelse, og i gennemsnit 6,2 timer om dagen efter eksperimentet var gået i gang. En fredag nat brugte deltageren fx 6 timer på appen, og dette til trods for at have svaret, at de var enig i, at de brugte for meget tid på TikTok.

‘Det vidner om, at motivation til at sænke ens forbrug af sociale medier langtfra er nok, og vi derfor skal tage skrappere midler i brug’, siger direktør i Digitalt Ansvar.

Derfor kan ansvaret og løsningen på et for stort og uønsket skærmforbrug heller ikke udelukkende placeres hos den enkelte, understreger han.