Aarhus Letbane slår passagerrekorder, og nu investerer Region Midtjylland i flere tog og bedre infrastruktur for at følge med efterspørgslen.
I 2024 rejste over 6,3 millioner passagerer med Aarhus Letbane – og det tal forventes at stige til 8-10 millioner i 2030. For at sikre en mere effektiv og pålidelig drift har Region Midtjylland besluttet at stille en lånegaranti på 500 millioner kroner, som blandt andet skal bruges til otte nye letbanetog.
“Vi oplever en stigende efterspørgsel på letbanen, og det er afgørende, at vi kan tilbyde borgerne et attraktivt og effektivt kollektivt transportmiddel. Med denne investering sikrer vi, at letbanen med sine eldrevne tog kan følge med udviklingen og fortsat være en stærk, bæredygtig transportløsning for regionens borgere,” siger regionsrådsformand Anders Kühnau (S) i en pressemeddelelse.
Flere tog, bedre infrastruktur
Region Midtjylland ejer halvdelen af Aarhus Letbane, mens Aarhus Kommune ejer den anden halvdel. Derfor deles finansieringen, og i alt stilles der en samlet lånegaranti på en milliard kroner.
En del af midlerne går til et nyt krydsningsspor ved Rude Havvej i Odder, hvilket skal muliggøre kvartersdrift på Odderbanen.
“I Region Midtjylland tager vi ansvar for den kollektive trafik. Investeringen i et nyt krydsningsspor er afgørende for at kunne implementere kvartersdrift på Odderbanen, hvilket vil gøre letbanen til et endnu mere fleksibelt og attraktivt transportmiddel for pendlere i området,” siger Bent B. Graversen (V), formand for Udvalg for Regional Udvikling.
Resten af lånegarantien kan bruges til infrastrukturændringer, et nyt depot og andre nødvendige forbedringer. Regionsrådet skal endeligt godkende beslutningen den 26. februar.
Hvis prognoserne holder stik, vil den nye investering blive afgørende for at holde letbanen på skinner – i bogstaveligste forstand.
Simon Kvamm dropper populært TV-program
<strong>Letbanen i tal</strong>
30 millioner passagerer har rejst med letbanen siden 2019
26 letbanetog er i drift i dag – men kapaciteten er presset
Forventet passagerstigning til 8-10 millioner i 2030
500 millioner kroner afsættes til nye tog og forbedringer