Busserne kører i dag 12 procent mindre på de danske veje end de gjorde i 2010. Faldet sker selvom 38 procent af de danske familier ikke har en bil. Det forringer danskernes mobilitet og kan have betydelige samfundsmæssige konsekvenser, mener Dansk Industri.
En ny analyse fra DI Transport viser et bekymrende billede af udviklingen i busdriften. På trods af at danskernes transportbehov stiger, er bussernes køreplantimer blevet reduceret med 12 procent siden 2010.
Det har fået Dansk Industri til at usende en pressemeddelelse, hvor de appelerer til politisk og samfundsmæssig handling på området.
Analysen er baseret på buskøreplandata fra de regionale trafikselskaber og Trafikstyrelsen. Tallene viser, at der flere steder i dag kun er skolebuskørsel tilbage. Når bussen ikke kører, kan det være vanskeligt for mange danskere at få hverdagen til at hænge sammen, skriver Dansk Industri i en pressemeddelelse.
Erfaringer viser, at flere afgange og afgange uden for myldretiden giver flere passagerer i busserne.
‘Den kollektive transport er centralt for vores sammenhængskraft, fordi den binder Danmark sammen og giver os muligheder. Mulighed for at komme på arbejde, mulighed for at passe uddannelse, fritidsaktiviteter, fritidsjob og fællesskaber. Alt det der får vores liv til at hænge sammen og giver den enkelte og samfundet værdi. Derfor skal vi som samfund prioritere den kollektive transport højt,’ udtaler transportpolitisk chef i DI Transport Rune Noack.
Stort antal danskere uden bil
Ifølge Danmarks Statistik har 38 procent af de danske familier ikke en bil til rådighed. I de største byer er andelen højere, mens flere familier i landområderne har bil. En rundspørge blandt Dansk Industris medlemsvirksomheder i 2023 viste, at kollektiv transport har betydning for at kunne rekruttere medarbejdere hos syv ud af ti virksomheder.
‘Virksomheder rekrutterer ofte medarbejdere fra et stort opland, og derfor er det afgørende med sammenhængende kollektiv transport, så det også er muligt at søge arbejde i en anden kommune, selvom man ikke har bil. Mange kommuner har udfordringer med at få pengene til at række, men investeringer i mobilitet og bedre kollektiv transport som f.eks. relevante busforbindelser er også erhvervs- og uddannelsespolitik,’ siger Rune Noack, DI Transport, og fortsætter:
‘Det er tankevækkende at se tilbage til perioden under corona, hvor busforbindelser blev opretholdt under nedlukningen, fordi det var samfundskritisk infrastruktur,’ siger Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.
Nøgletal fra analysen
- Køreplantimer for busser er faldet med 12 procent siden 2010, mens persontransportarbejdet er steget med 14,5 procent frem til 2023.
- I Vestjylland er køreplantimerne faldet med 27 procent fra 2010 til 2024. I Østjylland er der en lille stigning på 1 procent fra 2019 til 2024, men samlet set er der tilbagegang alle steder vest for Storebælt.
- I 2010 kørte de kommunale busser 43.600 timer på vejene i Holstebro Kommune. I 2024 var antallet af timer skåret ned til knap 16.000. Et fald på 66 procent. I Frederikshavn og Struer er over halvdelen af timerne i køreplanen forsvundet. Tønder Kommune har skåret alt andet buskørsel end skolebusser væk.
