Salget af elbiler går så godt, at afgifter kan hæves tidligere end planlagt, mener miljøøkonomisk vismand.
Det går så godt for med salget af elbiler i Danmark, at afgifterne på elbiler kan hæves tidligere end planlagt.
Det mener Lars Gårn Hansen, der er miljøøkonomisk vismand og professor på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet.
– Det gør det muligt, at man hurtigere end planlagt vender tilbage til ensartede afgifter på el- og fossilbiler, siger han i et interview med Altinget.
Gennem mange år har der været en lav registreringsafgift på elbiler i Danmark. Det er politisk besluttet for at fremme salget af den mere klimavenlige bil.
Først i 2035 er det planen, at den lavere registreringsafgift skal være fuldt udfaset.
Men salget af elbiler går altså bedre end planlagt, og i 2024 overtog elbilen førersædet på det danske marked.
I december alene blev der indregistreret 17.469 nye biler, hvoraf 61,5 procent var elektriske, og i alt var 51,5 procent af de 173.047 solgte personbiler i 2024 elektriske.
En analyse fra Mobility Danmark har også vist, at Danmark allerede i starten af 2028 vil runde en million elbiler på vejene, hvis afgifterne bevares på det nuværende niveau.
Politisk er det aftalt, at det først er i 2030, at der skal være en million elbiler.
– Når det viser sig, at man kan nå målet ved brug af mindre skatterabatter, end man troede, tilsiger det, at man retter instrumentet til, siger Lars Gårn Hansen til Altinget.