En krig i elektronikbranchen spirer i øjeblikket på det danske marked. Torsdag eftermiddag fik politiet nemlig en politianmeldelse fra Power rettet mod Elgiganten.
Sent torsdag eftermiddag tikkede en højst overraskende anmeldelse ind ved Københavns Politi.
Politianmeldelsen kommer fra elektronikkæden Power og er rettet mod en direkte konkurrent, nemlig Elgiganten.
Men hvad anmelder én elektronikbutik dog en anden for?
I pressemeddelelsen fra Power, hvor man oplyser om politianmeldelsen, fortæller man også, at det sker i forbindelse med brud på reglerne om prismarkedsføring.
Mere præcist drejer det sig om den igangværende kampagne ‘ADVARSEL! PRISFALD I ODENSE’.
‘Omfattende fusk’
Anmeldelsen kommer på baggrund af minimum 92 tilfælde.
Det drejer sig om gange, hvor Power mener at Elgiganten har sat varer til salg med ‘en falsk førpris eller slet ikke har oplyst før-prisen’. Det skal man ellers, beskriver de i pressemeddelelsen.
Ifølge elektronikkæden hænger reglerne sådan sammen, at hvis man markedsfører en vare ved at skrive ‘spar’, så skal førprisen oplyses.
Power vurderer, at Elgiganten har overtrådt denne regel i flere tilfælde.
“Vi har kigget Elgigantens tilbudsmateriale igennem og har indtil videre fundet fejl i over 30 % af deres tilbud. Det er det materiale, vi har givet videre til politiet i forbindelse med anmeldelsen. Jeg må sige, at jeg er rystet på de danske forbrugeres vegne, for her er vi altså langt ud over almindeligt sløseri eller uopmærksomhed. Jeg vil i stedet kalde det regulært og omfattende fusk med førpriserne,” udtaler Jesper Boysen, der er administrerende direktør i Power.
‘En menneskelig fejl’
Ifølge pressemeddelelsen rettede Power allerede henvendelse til Elgiganten den 5. september i år. Det skete via en advokat, der ‘med en kollegial henvisning’ oplyste sidstnævnte om en række tilbud, der angiveligt ikke overholdt markedsføringsloven.
”Fejlopsætningen er sket på grund af en menneskelig fejl. Dette er naturligvis meget beklageligt, og det har ikke været hensigten, at kampagnen skulle køre på denne måde.”
Sådan lød forklaringen dengang i en mail fra Elgiganten. Derefter rettede de de ulovlige tilbud.
I samme mail oplyste man, at man bestemt fokuserede på reglerne indenfor emnet.
“Elgiganten har naturligvis fokus på prismarkedsføringsreglerne og er – ligesom Power – interesseret i, at reglerne overholdes i markedet”.
“Den sidste linje der klinger meget hult i dag,” pointerer Jesper Boysen og fortsætter.
“Normalt løser vi sådanne problemer internt i branchen, men denne gang er Elgiganten gået for vidt, og vores seneste dialog har åbenlyst ikke haft den store effekt. POWER agerer til daglig i en enormt prisfølsom branche, og i sidste ende har vi og resten af detailbranchen kun vores troværdighed og vores gode service at læne os op ad over for kunderne. Derfor er det enormt ødelæggende, når konkurrencen på markedet bliver skævvredet, fordi nogle vælger at snyde med deres prismarkedsføring. Og det er i sidste ende kun én gruppe, der sidder med sorteper – nemlig de danske forbrugere,” afslutter Jesper Boysen.