Vigtigere end nogensinde før: ‘Vi er meget taknemmelige’

Foto: Medieafdelingen - Moesgaard

Med bevillingen er museet klar til at tage næste skridt i udviklingen af verdenshistoriske udstillinger og digital formidling.

Der er ikke noget at sige til, hvis Moesgaard i øjeblikket ikke kan få armene ned.

Museet, der dækker en bred vifte af emner, fra forhistorie til moderne tid, har nemlig modtaget en fondsbevilling

Og der er tale om en bevilling i millionstørrelse.

Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Augustinus Fonden har således bevilliget sammenlagt 24 millioner kroner til at støtte udviklingen af museets indhold igennem de næste tre år.

Det skriver Moesgaard i en pressemeddelelse.

Med to store fondsbevillinger i ryggen på hver 12 millioner kroner kan Moesgaard nu gå et stort skridt videre i at udvikle indhold – både fysisk og digitalt.

Et indhold, der har til formål at skabe interesse og forståelse for de store verdenshistoriske sammenhænge hos et bredt publikum.

(Artiklen fortsætter under faktaboksen)

En dybtgående og troværdig verdenshistorisk forståelse

Direktør for museet er selvsagt taknemmlig for støtten, der nu kan lede dem frem til et ambitiøst arbejde.

”Det er vores mål at give en dybtgående og troværdig verdenshistorisk forståelse til så stort et publikum som muligt. Det mener vi, er blevet vigtigere end nogensinde, både fordi mange af vores store samfundsudfordringer er globale problemstillinger med betydelig historisk dybde og kompleksitet, og fordi vi i de her år oplever verdenshistorien blive politiseret og misbrugt både på digitale medier og på den internationale politiske scene. Det vil vi gerne danne en modpol til, og det er et projekt, som kræver, at vi udvikler vores måde at lave museum på og vores indsats på digitale kanaler. Vi er meget taknemmelige for, at både Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond vil hjælpe os i det arbejde,” siger Mads Kähler Holst, direktør på Moesgaard Museum, i pressemeddelelsen.

Her dækker bevillingerne både museets kommende tre særudstillinger, som omhandler hver deres verdenshistoriske tema, og en strategisk satsning som går på at løfte museets videnskommunikation.

Begge fonde støttede også Moesgaards forrige treårige satsning ‘Fremtidens Museum’, som udover produktionen af tre årlige indholdstemaer har medført en betydelig digital kompetenceopbygning på museet. De kompetencer er grundlaget for de kommende tre års indsats.

Der er lagt op til en helt særlig Lego-begivenhed. Fans fra hele landet snart kan nemlig opleve noget, der ikke er set før. Ikke herhjemme eller i resten af verden.