Region Hovedstaden lancerer dele-elcykler i forstadskommuner

Region Hovedstaden har netop lanceret et tiltag, der har til hensigt at fremme dele-elcykler i forstadsområderne.

Region Hovedstaden sætter 2000 dele-elcykler ud i 10 kommuner. Det er et forsøgsprojekt, der har til hensigt at skabe en fleksible forbindelse mellem station og arbejde.

Nærmere bestemt er det forstadskommunerne, der får gavn af det nye tiltag. Her vil Region Hovedstaden gøre op med det begrænsede udbud af delecykler i forstæderne til København og Nordsjælland.

Tiltaget træder i kraft fra september måned, og målet er at gøre det nemmere for borgere at komme til større erhvervsområder og ungdomsuddannelser.

‘Et par kilometer til busstopstedet eller den nærmeste station, kan være den hindring, der afholder nogen fra at tage bussen eller toget. Og det vil vi gøre noget ved, for der skal flere med den kollektive transport. Derfor stiller vi nu dele-elcykler til rådighed som et nyt, grønt og sammenhængende tilbud, der gør det mere attraktivt at benytte den kollektive transport og lade bilen stå,’ udtaler regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj (S).

Tværkommunale tilbud

Tidligere har et tilsvarende projekt vist sig som en succes ved Glostrup Station. Her kunne dele-elcyklerne dog kun bruges indenfor kommunegrænsen, hvilket gav brugerne en udfordring.

Nu har man taget ved lære og forsøger at løse udfordringen med en tværgående aftale mellem flere kommuner.

‘Dette forsøg er det første tværkommunale tilbud af dele-elcykler i Danmark. Jeg er meget tilfreds med, at vi er lykkedes med at samle flere kommuner om at kunne levere en god tjeneste til borgerne. De får et ensartet og genkendeligt tilbud, hvor de frit kan cykle på tværs af kommunegrænserne. Jeg glæder mig til at se, hvordan de tager imod det,’ siger Marianne Frederik (Ø), der er regionsrådsmedlem og forperson for udvalget for trafik og regional udvikling.

Dele-elcyklerne vil kunne hentes og afleveres 175 steder rundt omkring de 10 kommuner. Her tæller blandt andet erhvervsområder, uddannelsesinstitutioner, boligområder, kollektive trafikknudepunkter og hvor den kommende letbane kommer til at køre.

Igennem hele forløbet vil Region Hovedstaden og kommunerne løbende samle erfaringer fra projektet, og afhængig af tilslutningen kan forsøgsperioden forlænges.

Du kan læse mere om tiltaget her.