Et nyt lovforslag fra Transportministeriet vil give flere trafikanter mulighed for at sætte farten op. Ifølge ifølge ministeren selv er det både godt for trafikken, sikkerheden og landmandens pengepung.
Lovforslaget er netop blevet sendt i høring og skal behandles i Folketinget 25. marts. Men allerede nu vækker det begejstring hos landbruget og andre, der færdes med store maskiner på vejene.
Langsomme køretøjer er ikke noget nyt syn på de danske landeveje. Traktorer, påhængsvogne og landbrugsmaskiner snegler sig ofte frem og skaber lange køer bag sig. Det skyldes ikke nødvendigvis, at de ikke kan køre hurtigere.
I dag er de fleste traktorer og deres udstyr bygget til at køre op til 40 kilometer i timen. Men alligevel er der et særligt krav, som har gjort det dyrt og bøvlet at køre netop dén hastighed. Påhængskøretøjet – for eksempel en såmaskine eller gyllevogn – skal være registreret i Køretøjsregistret.
Det ændres nu med et nyt lovforslag ministeren. Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Lovforslag: Klip registreringen væk – behold farten
Transportminister Thomas Danielsen vil gøre op med den unødvendige registrering, der i dag kræver både papirarbejde og betaling for hver eneste landbrugsvogn:
“Den nuværende ordning er unødvendigt besværlig og dyr. Nu tager vi alle påhængsvogne, såmaskiner, og hvad man ellers kan koble på en traktor og siger, at hvis de er typegodkendt til at køre 40 kilometer i timen, så skal man også bare kunne gøre det uden, at man skal have nummerplade købt ind til den,” siger ministeren om lovforslaget.
Fra den 1. juli 2025 bliver det nok at sætte et Tempo 40-klistermærke på vognen – det kan hentes hos forhandlere og synsvirksomheder. Det gælder dog kun vogne, der er konstrueret og godkendt til den højere hastighed.
Fordel for alle på vejene
Udover administrative lettelser forventes det også, at ændringen med lovforslaget vil betyde mindre kø og færre frustrationer i trafikken:
“Traktorføreren kommer hurtigere frem, og dermed er traktoren heller ikke så længe på landevejen, og ulempen ved den langsomme kørsel for andre trafikanter er derfor minimeret,” siger Thomas Danielsen.
Lovforslaget er seneste skud på stammen i en række initiativer for at modernisere reglerne for landbrugskøretøjer. Tidligere er vægtgrænsen for bæltetraktorer blevet hævet til 32 ton, og reglerne for bredde er også blevet tilpasset.