Mikrobiler er små, billige og eftertragtede som aldrig før. Engang var de nogle af de billigste biler på markedet, nu er de en guldgrube for deres ejere.
På brugtbilmarkedet er priserne tårnhøje, og ejerne holder fast i deres biler.
VW Up, Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroën C1 og Fiat 500 er blandt de mikrobiler, der stadig ses på vejene – selvom de ikke er blevet produceret de seneste seks år. Og det er der en god grund til: Priserne på nye biler er steget markant, hvilket har gjort de små, økonomiske biler endnu mere attraktive.
For bare et årti siden kunne en ny mikrobil erhverves for omkring 70.000 kroner. I dag koster en sammenlignelig ny bil typisk det dobbelte. Og på brugtbilmarkedet holder mikrobilerne en overraskende høj værdi.
Sådan skriver DR.
Fra billig mikrobil til eftertragtet vare
Tilbage i 2007 oplevede Danmark et boom i salget af mikrobiler. Afgifterne blev sænket for små, brændstoføkonomiske biler, og danskerne skyndte sig at købe de små bybiler. Men da afgifterne blev justeret i 2018, forsvandt mikrobilerne næsten fra nybilsmarkedet.
“Normalt falder en bil 40-45 procent i værdi af nyprisen over tre år. Men mikrobilerne er faktisk kun faldet 10-20 procent over tre år,” fortæller markedsanalytiker Jan Lang fra BilBasen til DR og fortsætter: “Også selv for otte-ti år gamle modeller er værditabet uhyre lavt”
For bare fire år siden var der 10.000 mikrobiler til salg på BilBasen. I dag er det tal faldet til 3.000. Det betyder, at bilerne bliver længere hos ejerne. De har svært ved at finde et fornuftigt alternativ til samme pris.
Derfor holder danskerne fast i deres mikrobiler
En af dem, der ikke vil skille sig af med sin mikrobil, er Helle Aagesen fra Holstebro, som DR har interviewet. Hun købte sin lille røde Fiat 500 for nogle år siden – uden egentlig at kende meget til bilmodellen.
“Jeg havde aldrig haft sådan en lille bil før, men den er skøn, og jeg vil ikke af med den,” fortæller hun.
Hun er dog glad for, at bilens værdi holder sig stabil, så hun kan få en god byttepris, når den dag kommer.
“Det er prisen, der først og fremmest fik mig til at vælge en mikrobil. Den er simpelt hen billig,” siger hun til mediet.
Elbiler vil overtage markedet
Mens mikrobilerne holder prisen nu, kan situationen ændre sig i løbet af de næste år. Ifølge bilanalytikere vil elbiler i kompaktklassen begynde at dominere markedet fra 2026.
“Elbil-producenterne vil spytte små, nye elbiler ud på markedet – og så er det nok farvel til den sidste rest af benzindrevne mikrobiler i Danmark. Der vil dog stadig være en lille gruppe interesserede købere tilbage. Især fordi, priserne på mikrobilerne vil falde fra deres nuværende høje leje til et leje, hvor de igen vil være billige,” siger Jan Lang til mediet.
Samtidig er der sket et markant prisfald på brugte elbiler, især dem der importeres fra udlandet. Det gør dem mere tilgængelige for forbrugerne, der tidligere har sværget til mikrobilerne.
For nu holder ejerne fast i deres små, økonomiske biler. Men i de kommende år kan den tendens vende, når de elektriske alternativer ruller ind på markedet.