Det er ikke kun Tesla: Danskerne vil heller ikke have denne bil

Tesla på kant
Illustrationsfoto: Tesla har længe været i problemer, nu er et andet bilmærke også hårdt ramt.

Mens Tesla kæmper med faldende salg i Europa, styrtdykker et andet – og tidligere ikonisk – bilmærke i stilhed med over 70 % færre solgte biler.

Overskrifterne om Tesla’s faldende markedsandele og imageproblemer fylder meget, men bag kulisserne udspiller der sig endnu en dramatisk historie om en tidligere darling. Bilmærket står nu over for sin måske største krise nogensinde.

Et mærke, der i sin storhedstid var synonym med italiensk elegance og funktionel charme, har nu nået et historisk lavpunkt på det europæiske marked.

Salget er faldet med 72 % – og interessen blandt bilkøbere nærmer sig nulpunktet. Det skriver Topgear.

En ny elbil – men ingen vil have den

Mens Tesla forsøger at fastholde sin førerposition i elbilernes premiumsegment, har den italienske producent Lancia forsøgt en tilsvarende drejning:

Fra prisvenlig bybil til eksklusiv elbil. Det skete med relanceringen af deres klassiske model Ypsilon – nu i både el- og hybridversioner.

Men strategien ser ikke ud til at virke. Kun 2.208 biler er solgt i hele Europa i år. Til sammenligning var tallet 8.098 på samme tid sidste år.

Det er en nedtur, som gør Lancia til en af de hurtigst faldende aktører på markedet – og som får Teslas krise til at blegne i sammenligning.

Modsat Tesla, der kæmper med ydre konkurrenter, bliver Lancia presset indefra.

Både Opel Corsa og Peugeot 208 – søstermodeller under samme koncern – tilbyder samme platform, teknologi og rækkevidde, men til lavere priser og med bedre tilgængelighed i forhandlernetværket.

Resultatet er, at Lancia står uden sin gamle charme og uden nyt publikum.

Tesla-effekten: Luksus er ikke nok

Lancia forsøger at tage skridtet op ad stigen – præcis som Tesla i sin tid gjorde. Men mens Tesla byggede sin position op gennem teknologi og førerstøttefunktioner, kæmper Lancia med at overbevise kunderne om, at de er pengene værd.

Selv deres fremtidige modeller – crossover’en Gamma og den sporty Delta HF, som kommer i 2026 – er omgærdet af skepsis.

Tesla har tidligere vist, hvor svært det er at forsvare en luksusposition i et marked i konstant forandring. Nu mærker Lancia det samme.

Forbrugerne er kræsne. Priserne presses. Og selv gamle mærker må kæmpe for at finde fodfæste.

Lancia kan stadig nå at redde sig selv – men det kræver en strategi, der stikker dybere end bare en ny model og et nyt logo. Lige nu er Tesla altså langt fra alene i modvinden.

Disse 10 biler nægter at dø: Kører over 500.000 kilometer