Vinterdæk er blevet lovpligtigt i både Sverige og Tyskland og dermed et farvel til sommerdæk. Nu kan samme regler komme til Danmark.
Vintervejret har bidt sig fast i det danske land. Og mange kører desværre stadig rundt på sommerdæk.
Til næste vinter kan det nu blive en realitet med lovpligtige vinterdæk i sjap, sne og slud.
Efter længere tids debat og et langt tilløb vil regeringen nemlig stramme færdselsloven. Der bliver krav om, at man kører på såkaldt egnede dæk, når der er vinterføre, skriver FDM. Det betyder altså et farvel til sommerdæk i bestemt føre
‘Jeg har netop sendt et lovforslag i høring, hvor vi skærper kravene, så det bliver helt klart, at det er førerens pligt – med bødestrafansvar – at sikre, at man ikke kører med uegnede dæk, når der er sne, is og sjap. Det er samme princip, som man har i Tyskland og Sverige, og det er helt grundlæggende sund fornuft,’ udtalte transportminister Thomas Danielsen (V) i en pressemeddelelse.
Ifølge lovforslaget skal det komme til at koste tusind kroner pr. bildæk, som altså ikke er et vinterdæk.
Derudover er det en forudsætning, at dækkene ikke er egnet til føret.
Det er altså kun, hvis myndighederne vurderer, at dækkene ikke er egnet. Der er derfor heller ikke tale om bestemte måneder, hvor vinterdæk bliver påkrævet – det kommer til at afhænge af vejret.
FDM vil også sommerdæk til livs om vinteren
FDM skriver, at de gennem mange år har efterlyst skærpede krav til dæk i sne, sjap og på vinterglatte veje. Derfor er FDM også tilfreds med regeringens forslag.
De så dog gerne, at kravene blev suppleret af en tidsperiode, hvor det var lovpligtigt.
“Med det forbehold, at vi endnu ikke kender alle detaljerne i regeringens lovforslag, er vi umiddelbart positive overfor tanken om at skærpe kravene. Det er noget, vi har efterlyst længe. Kører man ud i vinterføre med sommerdæk, udsætter man både sig selv og andre trafikanter for en unødvendig fare, og man risikerer at skabe store forsinkelser, hvis man ikke kan komme frem og blokerer trafikken. Hvor galt det kan gå, så vi senest i januar i år, hvor væltede lastbiler skabte kø og kaos på mange veje,” siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.
Han tilføjer:
“Vi har dog en klar forventning om, at det i loven vil fremgå tydeligt, hvad der forstås ved ’uegnede dæk’. I Tyskland og Sverige er der krav om, at dækkene er mærket 3PMS (Three-Peak Mountain Snowflake, red.), hvilket indikerer de nødvendige vinteregenskaber. Mærket sidder på både vinter- og helårsdæk. Det kunne for eksempel være en løsning”
Træder i kraft i år
FDM skriver også, at de er tilfredse med, at de skærpede krav til sommerdæk også vil gælde for varebiler, busser og lastbiler. Også at kravet til dækmønstret for lastbiler hæves fra i dag 1 mm til 1.6 mm, som i dag er kravet i flere europæiske lande.
“Det vil forhåbentlig mindske antallet af situationer, hvor tunge køretøjer blokerer trafikken, fordi de ikke kan komme op ad bakkerne eller er skredet ud på tværs af kørebanen,” slutter Torben Lund Kudsk til FDM.
Efter planen skal lovforslaget først fremsættes i 2025 og træde i kraft 1. juli. Næste vinter er det altså formentlig værd at være opmærksom på at få udskiftet sine sommerdæk.