Regeringen klar til at fjerne registreringsafgiften på disse biler

registreringsafgiften afskaffet på motorvej
Illustrationsfoto.

En historisk ændring af bilafgifterne rykker tættere på. Ifølge et dansk medie arbejder regeringen på at afskaffe registreringsafgiften. Det er en beslutning, der kan sende bilpriserne markant ned.

Flere kilder i regeringen bekræfter over for Ekstra Bladet, at registreringsafgiften “helt sikkert” er på vej ud. Andre betegner processen som en omlægning, men fælles er ønsket om at ændre bilbeskatningen radikalt i lyset af den grønne omstilling.

Det vil betyde billigere biler for danskerne – men til gengæld kan bilister forvente nye måder at betale på, eksempelvis gennem roadpricing, hvor man betaler for sin kørsel.

Grøn omstilling presser registreringsafgiften ud

Registreringsafgiften har i årtier været en stor indtægtskilde for staten. Men elbilernes indtog har gjort, at indtægterne falder drastisk, da elbiler allerede får store afgiftsrabatter. Ifølge Skatteministeriet udgjorde registreringsafgiften i 2018 over 18 milliarder kroner. I dag er det kun cirka ni milliarder kroner.

Regeringens overvejelser handler derfor også om at finde alternative finansieringskilder. En af modellerne er roadpricing, som indebærer betaling per kørt kilometer. Det er dog politisk sprængfarligt – især for Socialdemokratiet, hvor minderne om betalingsringen stadig vækker uro.

“Det holder jo ikke, at bilerne er så meget billigere i alle lande omkring os,” lyder det ifølge Ekstra Bladet fra en kilde i Socialdemokratiet.

Tesla-registreringsafgiften kan ramme luksusbiler

Ifølge Ekstra Bladet vil regeringens plan om registreringsafgiften også inkludere en differentieret afgift på store elbiler – populært kaldet en “Tesla-afgift”. Idéen er at gøre det mindre attraktivt at købe tunge, luksuriøse elbiler som eksempelvis kinesiske Hongqi-modeller, der i dag kan fås langt billigere end tilsvarende benzinbiler.

FDM har tidligere kritiseret udviklingen for at være en “fest for de rige”, fordi elbilernes nuværende afgiftsfordele især tilgodeser højtindkomstgrupper. Ifølge FDM’s Torben Lund Kudsk er der behov for, at flere almindelige danskere får adgang til billigere, mindre elbiler.

Prisstigninger på elbiler aflyst

Et vigtigt element i forhandlingerne om registreringsafgiften er, at de planlagte prisstigninger på elbiler fra 2026 nu ser ud til at blive aflyst. Skatteminister Rasmus Stoklund (S) sagde allerede i januar til DR:

“Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis afgifterne begynder at stige markant, for så bliver det meget dyrere at købe en elbil. Så tror jeg, det bliver urealistisk for mange familier, der i stedet vil se i retning af benzin- og dieselbiler.”

Stoklunds udmelding lagde pres på regeringen for at finde en permanent løsning, som ventes præsenteret inden sommerferien, så både bilbranchen og forbrugerne kan få klarhed.

Sammenligning med Norge

I Norge er registreringsafgiften på elbiler allerede fjernet, hvilket har gjort elbiler til det foretrukne valg hos næsten 80 procent af bilkøberne. Ifølge Norges Statistik har det ført til en hurtigere grøn omstilling, men også skabt udfordringer med vejkapacitet og behov for øgede skatteindtægter fra andre kilder, eksempelvis vejafgifter.

En tilsvarende omlægning i Danmark vil derfor ikke kun være et spørgsmål om bilpriser – men også om, hvordan infrastrukturen og skattebasen fremover skal tilpasses den grønne mobilitet.

Natten til tirsdag udspiller sig en voldsom brand, hvor et hus på en stille villavej står buldrende flammer.