Norlys har politianmeldt en sag, hvor en ukendt afsender udgiver sig for at være Norlys og truer med lukning af strømmen. SMS’erne er falske.
Norlys’ kundeservice har lige nu ekstra travlt på telefonerne, fordi en lang række kunder modtager sms’er fra nogen, der udgiver sig for at være Norlys. Altså såkaldte phishing-sms’er.
Det skriver de i en pressemeddelelse.
– Siden telefonerne åbnede i morges, har vi haft kø, og langt størstedelen af kaldene kommer fra kunder, der har fået den her sms, som truer med, at vi lukker for strømmen, hvis ikke de betaler en falsk faktura, som der er et direkte link til. Vi har politianmeldt sagen og opfordrer vores kunder til at slette sms’erne, siger Jess Bech, der er privatkundechef i Norlys’ energiforretning.
Phishing-sms’erne er meget virkelighedstro, også fordi virksomheden faktisk sender kunder, der har ubetalte energiregninger en venlig påmindelse per sms. Norlys linker dog aldrig til regningen i selve sms’en, men beder blot kunden betale den regning, vedkommende allerede har modtaget.
Kunder, der er kommet til at trykke på linket, opfordres i pressemeddelelsen til at kontakte politiet.
Ikke første gang for Norlys
Det er ikke mere end et par måneder siden, at virksomheden sidst oplevede, at der florerede en lignende phishing-kampagne.
– Vi er selvfølgelig ærgerlige over, at Norlys’ navn og logo endnu engang bliver misbrugt til svindel. Sms’erne, der er i omløb i øjeblikket, ligner til forveksling dem, som vi også oplevede, at mange af vores kunder modtog i sommer. Jeg kan kun opfordre vores kunder til generelt at være kritiske, inden de klikker på links i både mails og sms’er, siger Jess Bech. Er man i tvivl om, om man har en ubetalt regning hos Norlys, kan man altid tjekke det på deres hjemmeside.