Onsdag meddelte Kongehuset, at de afskaffer titlen som kongelig hofleverandør – en beslutning, der nu vækker opsigt i udlandet.
Onsdag den 13. november offentliggjorde Kongehuset, at den over 100 år gamle ordning med kongelige hofleverandører udfases.
Den 31. december 2029 vil den således opføre endegyldigt.
Det meddelte Kongehuset i en pressemeddelelse.
‘Det er kongehusets opfattelse, at en ordning, som indebærer, at enkelte virksomheder gennem en årrække kan påberåbe sig en særlig anerkendelse fra kongehuset, ikke længere er tidssvarende,’ skrev de onsdag eftermiddag.
Det er en beslutning, der har vakt undring, og nu slutter udenlandske medier sig til koret.
Historien om udfasningen af mærkesystemet fra 1800-tallet er således endt på forsiden af AP.
“Et system, der indebærer, at enkelte virksomheder kan gøre krav på særlig anerkendelse fra Kongehuset i en årrække, er ikke længere tidssvarende,” lyder det fra Kongehuset.
Med udfasningen har virksomhederne dermed frem til udgangen af 2029 til at indrette sig efter de nye retningslinjer.
Og der er tale om giganter som Arla, LEGO, Grundfos, Jysk og Carlsberg, samt flere mindre virksomheder inden for blandt andet fødevarer, mode, boligindretning og renseri.
I over 100 år er prædikatet blevet tildelt som en særlig anerkendelse af en virksomhed ud fra en vurdering af kvalitet, forretningsførelse, samfundsansvar og ordentlighed.
Prædikatet har dog også fået negativ opmærksomhed i nyere tid. Her har blandt andet fagfolk inden for branding påpeget, at det har kunnet ligne en slags kommerciel byttehandel.