Ikke forbudt – meeeeen…

Energidrikke skal ikke forbydes til unge under 15 år. Men producenterne har et stort ansvar for, at børn ikke bliver fristet til at købe dem.

Sådan lyder det fra indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V), der har sendt et brev til Bryggeriforeningens direktør, Nick Hækkerup.

Hun mener, at branchen markedsfører energidrikke til børn og unge, selv om de hævder det modsatte.

– Jeg undrer mig over, at dåserne med energidrikke skal være fyldt med tegneseriefigurer, pangfarver og QR-koder til spil og konkurrencer på nettet, som i højere grad appellerer til børn og unge end til voksne.

– Derfor vil jeg også opfordre branchen til at kigge indad for blandt andet at sikre, at man ikke samarbejder med influencere, der har mange børn som følgere, og i det hele taget strammer op på markedsføringen, så den ikke er rettet mod børn og unge, siger hun i et skriftligt citat til Ritzau.

Energidrikke indeholder koffein og kan virke opkvikkende. Det kan dog give bivirkninger såsom hjertebanken, rastløshed og søvnbesvær ved stort indtag.

Særligt børn og unge er ekstra udsatte for at opleve bivirkninger ved indtag af energidrikke, da deres hjerne er mere følsom over for koffein.

De skadelige virkninger ved energidrikke fik i 2023 Stortinget i Norge til at forbyde salg af energidrikke til børn under 16 år.

I Danmark er der dog ingen aldersgrænse for salg af energidrikke, på trods af at Fødevarestyrelsen fraråder, at børn drikker energidrikke.

Sophie Løhde kaldte i juni 2023 det norske forbud for “interessant”.

Nu understreger hun dog, at hun ikke ønsker et forbud i Danmark.

– Jeg mener ikke, at vi skal forbyde energidrikke til unge under 15 år, og det er mit indtryk, at de andre partier på Christiansborg deler det synspunkt.

– Jeg har i hvert fald taget med, at de også mener, at vi skal afprøve andre ting og få mere viden på området, siger hun.

Det er altså først og fremmest markedsføringen, som Sophie Løhde vil have sat fokus på.

En række aktører – herunder Bryggeriforeningen – har taget initiativ til at lave et regelsæt, om at læskedrikke ikke må markedsføres direkte over for børn under teenagealderen.

Derudover skal der udvises “særlig agtpågivenhed ved udformningen af emballager, således at de ikke appellerer til børn”, fremgår det af Læskedrikreklamenævnets regelsæt.

Bryggeriforeningen direktør har i januar udtalt i DR-programmet “Kontant”, at børn ikke skal drikke energidrikke.

Det sagde Nick Hækkerup med henvisning til, at koffein i store mængder ikke er sundt for børn, og at “industrien derfor heller ikke skal markedsføre energidrikke over for børn”.

Sophie Løhde mener, at nogle producenter dog stadig “åbenlyst” bruger markedsføringsstrategier, som ikke lever op til regelsættet.

Arkivfoto