Import af brugte elbiler er eksploderet. 175 pct. flere elbiler kom ind over grænsen i årets første halvdel. De mange, lettere brugte biler, gør det økonomisk lettere at anskaffe en elbil i en ordentlig størrelse. Se listen med de 25 mest populære.
Der kan være en økonomisk fidus i at købe en lettere brugt elbil fra udlandet. Det har rigtig mange – både private og bilforhandlere – nu set mulighederne i.
Sådan skriver FDM.
Op mod 24.000 brugte elbiler kom til Danmark – og fik plader på – i årets første seks måneder. Det er en markant stigning på 175 procent fra samme periode sidste år, skriver FDM.
Over halvdelen af de 24.000 er under to år gamle, men generelt er de importerede elbiler blevet ældre. I februar 2023 var de ifølge Danmarks Statistik i gennemsnit 1,3 år gamle, mens de i februar i år var oppe på 2,0 år.
De brugte elbiler bidrager dermed i høj grad til stigningen i den danske elbilbestand, der nu er oppe på 9,2 pct.
Se listen med de 25 mest almindelige brugtimporterede biler (alle drivmidler) i tabellen længere nede i artiklen.
Der blev solgte 39.000 fabriksnye elbiler i samme periode, så de brugtimporterede udgør 38 procent af alle de elbiler, der har fået nummerplade på i 2024 indtil videre.
– Bilkøberne har for alvor fået øjnene op for, at man kan få billigere elbiler ved brugtimport. Det samme har forhandlerne, som virker som mellemled i langt de fleste tilfælde, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru i FDMs pressemeddelelse.
Blandt de 25 mest importerede modeller er det kun de to Teslaer, som er gået tilbage i det stærkt voksende marked.
– Det tyder på, at markedet er mættet for Teslaer, siger Ilyas Dogru.
Se tabellen her.