Snart løber en ny konference af stablen, der tager udgangspunkt i tidens mest aktuelle udfordringer.
Snart ser en konference om kulturlivets mest aktuelle udfordringer dagens lys.
Med erfarne kræfter i maskinrummet ønsker man at kaste lys over kulturens vanskelige kår.
Hvordan sikrer vi, at kunst-, kultur- og oplevelsesbranchen forbliver synlige, relevante og troværdige i en tid, hvor kunstig intelligens, digitale platforme og nye medievaner skaber helt nye rammer for formidlingen?
Sådan lyder ordene fra ‘HAVE Kommunikation’ og RUC’s ‘Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab’, der netop har etableret ‘Artbeat Konferencen’.
Det skriver HAVE Kommunikation i en pressemeddelelse.
Et kulturelt samlingspunkt
Konferencen skal fungere som et årligt mødested for hele kultur-, medie- samt oplevelsesbranchen og samle ledere, bestyrelsesmedlemmer, kommunikations- samt marketingprofessionelle på tværs af organisationer.
Hensigten er at dele viden, udveksle erfaringer og drøfte, hvordan kulturformidlingen kan udvikles i takt med medielandskabets og samfundets forandringer.
“’Artbeat Konferencen’ skaber et nødvendigt rum, hvor vi på tværs af forskellige brancher kan undersøge, hvordan den digitale medieudvikling forandrer vilkårene for kulturformidling og kulturens rolle i samfundet. På Roskilde Universitet arbejder vi med at forstå og nuancere disse forandringer. Derfor er vi stolte af at bidrage til konferencen og den vigtige samtale, den faciliterer,” udtaler Ida Willig, Dekan for Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, RUC, i pressemeddelelsen.
Fremtrædende kulturstemmer deltager
Journalist, tv-vært og redaktør Clement Kjersgaard åbner ballet til den første udgave af ‘Artbeat’. Med en tale giver han en status på kulturens tilstand i samfundet.
Efterfølgende følger konferencen et program med udgangspunkt i de mest aktuelle og væsentlige emner inden for kulturformidling.
Forfatter og kulturkommentator Anne Sophia Hermansen styrer slagets gang, når der tages hul på oplæg, paneldebatter og case-baserede samtaler.
Initiativerne dykker ned i forandringer, der præger branchen, og undersøger, hvordan formidlingen af kunst og kultur kan styrkes i en tid med nye digitale virkeligheder, skiftende medievaner og øget behov for autenticitet.
AI i fokus
Konferencen rummer tematikker som AI og algoritmernes magt, bæredygtig kulturformidling, troværdighed gennem personlig dialog samt de udfordringer, der følger med teknologiske fremskridt og et medielandskab i konstant forandring.
“I et hastigt accelererende samfund, hvor nye kommunikations- og medievirkeligheder presser de traditionelle formidlingsformer, er ‘Artbeat Konferencen’ skabt som et modsvar til den stigende marginalisering af kulturen og kulturformidlingen. Ved at samle aktører på tværs af kultur-, medie- og oplevelsesbranchen er håbet, at vi i fællesskab kan sætte ord på de udfordringer, der truer kulturformidlingen – og finde løsningerne, der kan sikre dens fremtid,” udtaler Christian Have, stifter og strategisk direktør hos HAVE Kommunikation.
Den første udgave af ‘Artbeat Konferencen’ finder sted på Aveny-T på Frederiksberg i København torsdag den 8. maj 2025.
Konferencens program offentliggøres løbende i de kommende måneder. Mere information om indhold og billetter kan findes på deres hjemmeside.