Driften på de travle metrolinjer M1 og M2 er blevet stoppet i halvanden time, efter at et strømafbrud standsede alle tog. Togene er blevet evakueret
Efter strømafbrydelsen stod det ikke klart, hvor længe togene ville stå stille. Derfor blev det besluttet, at alle passagerer skulle evakueres.
Seks af togene holdt stille i tunneller mellem stationer.
Her sendte Metroservice ansatte ud til fods gennem tunnellerne for at lukke passagerer ud af togene, fordi det på grund af strømafbrydelsen ikke var muligt for de ansatte at komme frem med et metrotog.
Alle metrolinjerne i København er sent onsdag aften tilbage i drift, efter at metrolinjerne M1 og M2 har holdt stille som følge af en strømafbrydelse.
Det fremgår af Metroens hjemmeside.
Strømafbrydelsen skete omkring klokken 19.
Lidt før klokken 21.30 oplyste Metroservice, som er driftsoperatør for Københavns metro, at driften var blevet genoptaget delvist.
En lille time efter, fremgår det på Metroens hjemmeside, at alle tog kører efter planen.
Lidt før klokken 20 oplyste Metroservice, at det sidste af de i alt 22 tog indsat på strækningerne var ved at blive evakueret.
Det står sent onsdag aften fortsat ikke klart, hvad der har forårsaget strømafbrydelsen.
Den skete på metrostationen ved koncerthallen Forum på Frederiksberg og førte til, at flere af metroens systemer blev sat ud af spil.
Metrolinjerne M1 og M2 har tilsammen 22 stationer.
Mellem Vanløse og Christianshavn fungerer de som en sammenhængende linje, hvorefter de deler sig. M1 kører mod Vestamager, mens M2 kører til Københavns Lufthavn i Kastrup.
De to strækninger er de første metrolinjer i Danmark. Den første metrostation åbnede i 2002.
I dag er der omkring 200.000 passagerer dagligt på de to strækninger.
M1 og M2 er de mest benyttede metrolinjer i Københavns metronet, som også består af M3, også kaldet Cityringen, og M4.
Sidste år var der i alt 68,5 millioner passagerer på M1 og M2, mens tallet for de to andre metrolinjer, der deler flere stationer, var 51,2 millioner.
/ritzau/