Kristendemokraterne går på gaden i påsken: Skal bruge 21.000 vælgererklæringer

Partiformand Jeppe Hedaa står i spidsen for en landsdækkende kampagne for at komme på stemmesedlen

Kristendemokraterne har ved flere valg kæmpet for at komme over spærregrænsen og har ikke siddet i Folketinget siden 2005. Siden da har partiet haft op- og nedture i forsøget på at genvinde opstillingsberettigelse. Ifølge Danmarks Statistik er andelen af vælgere, der støtter mindre partier uden for Folketinget, vokset de seneste år, særligt i takt med større politisk fragmentering og lavere partiloyalitet. Det kan give nye chancer – men også hårdere konkurrence om vælgererklæringerne.

Kristendemokraterne indleder i påsken en landsdækkende indsats for at blive opstillingsberettigede til næste folketingsvalg. Målet er klart: At nå de nødvendige 21.000 vælgererklæringer inden Folketingets åbning i oktober.

Det skriver partiet i en pressemeddelelse, hvor de samtidig løfter sløret for en kampagne, der kombinerer fysiske gadeaktiviteter, annoncer i dagblade og massiv tilstedeværelse på sociale medier.

”KristenDemokraterne er klar til at tage ansvar. De seneste to år har vi moderniseret partiet, styrket organisationen og udviklet slagkraftig politik og et nyt værdigrundlag, der skal sikre at, vi træder ind i Folketinget med masser af substans, kærlighed og især styrket fokus på familien, som et stærkt borgerligt parti med et særligt hjerte for samfundets svageste,” siger partiformand Jeppe Hedaa.

Påskekampagne med kirkeplads og kirkegård

Et centralt element i kampagnen bliver personlige møder med vælgerne. Mandag den 14. april deltager Jeppe Hedaa i den københavnske del af gadeindsamlingen, som starter ved Assistens Kirkegård på Nørrebro. Resten af partiets medlemmer vil være aktive i hele landet – særligt i påskedagene, hvor mange danskere har tid til at tage en snak om politik.

”Vi oplever en stigende interesse for vores politik og vores bud på et samfund, hvor familien, friheden og fællesskabet er i centrum. Hvor vi vil styrke borgernes menneskeværd og personlig ansvarlighed i solidariske fællesskaber. Derfor går vi nu massivt på gaden for at sikre, at danskerne får mulighed for at stemme på et parti, der sætter mennesker før systemer, og som vil tage ansvar for både klimaet, børnene og de nære relationer,” siger Jeppe Hedaa.

Udover tilstedeværelsen i gadebilledet lancerer Kristendemokraterne en kommunikationskampagne med helsidesannoncer i blandt andet Kristeligt Dagblad og en koordineret indsats på sociale medier. Formålet er at skabe momentum og tiltrække både nye støtter og tidligere vælgere.

Nye EU-regler sender afgifterne på himmelflugt – og det kan betyde slutningen for en populær biltype i Danmark, lyder det fra FDM.