KL: Lokalt ansvar er nøglen til fremtidens kollektive trafik

Beslutninger om kollektiv trafik skal tages tæt på borgerne for at sikre en transport, der matcher de lokale behov. Det understreger Kommunernes Landsforening (KL) i en kommentar til ekspertudvalgets nye rapport om organiseringen af kollektiv trafik i Danmark.

Ekspertudvalget om kollektiv mobilitet har netop afleveret sin anden delrapport til regeringen, som fremlægger fire modeller for, hvordan den lokale kollektive trafik kan organiseres. Rapporten fremhæver vigtigheden af, at løsninger skræddersys til borgernes behov – en tilgang, som KL bakker op om.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

“Vi skal indrette vores kollektive transportsystem, så det hjælper danskerne med at få hverdagen til at hænge sammen – uanset hvor i landet, de bor. Derfor er jeg også glad for, at ekspertudvalget lægger så stor vægt på, at ansvaret forankres lokalt, så det er dem, der er tættest på borgerne, kender deres hverdag og de lokale behov, der også træffer beslutningerne,” siger Johannes Lundsfryd Jensen, formand for KL’s Klima- og Miljøudvalg.

Lokale løsninger er afgørende

KL fremhæver, at kommunerne har en unik viden om de lokale behov, som bør inddrages i beslutningerne om den kollektive trafik. Det gælder eksempelvis busruter for skoleelever, transportmuligheder i socialt udsatte boligområder og sammenhængen med byplanlægning og grønne løsninger.

“Dén nærhed til borgerne bør være omdrejningspunktet for vores kollektive trafik,” siger Johannes Lundsfryd Jensen.

Skepsis over for Skånemodellen

En af de fire modeller, som ekspertudvalget har analyseret, er inspireret af Region Skånes model. Men KL udtrykker bekymring for, at en sådan model vil være for dyr at implementere i Danmark.

“I debatten om fremtidens kollektive trafik har mange kastet blikket mod Skåne. Det er interessant at læse, at ekspertudvalget vurderer, at Skånemodellens stigende passagerantal ikke skyldes måden, man har organiseret sig på, men at man har mere end tredoblet investeringerne i den kollektive trafik. Og som vi forstår det, er regeringen jo i hvert fald ikke villige til at investere så meget herhjemme,” siger Johannes Lundsfryd Jensen.

Fleksible løsninger skal i fokus

KL er tilfreds med, at rapporten adresserer flere af deres forslag, herunder behovet for fleksible rammer til trafikselskaberne og de særlige udfordringer i større byer og landdistrikter.

“Med en stærk lokal forankring og elementer fra flere af modellerne, er der et godt afsæt for at finde en god model for den fremtidige organisering,” siger udvalgsformanden.

Kollektiv trafik i forandring

Ifølge Transportministeriets seneste mobilitetsanalyse har 37% af borgerne i landdistrikterne svært ved at bruge den kollektive trafik til deres daglige pendling, hvilket understreger vigtigheden af fleksible og lokale løsninger. En decentral tilgang til planlægning og beslutningstagen kan altså ifølge KL være nøglen til at imødekomme borgernes behov mere effektivt.

KL forventer, at den politiske drøftelse af rapportens modeller vil tage højde for de lokale forskelle og sikre en mere effektiv og tilgængelig kollektiv transport i hele landet.

Virksomheder i autobranchen er ved at drukne i et hav af komplekse regler og øgede omkostninger. Det presser dem på ressourcerne og tager fokus fra produktion og vækst, siger de. AutoBranchen Danmark råber nu politikerne op og kræver en massiv regelforenkling.