Flere og flere danskere klarer sig selv, når det gælder digitale løsninger fra det offentlige, viser en ny undersøgelse fra Digitaliseringsstyrelsen. På blot to år er andelen af borgere, der har brug for hjælp til at bruge fx MitID, Digital Post og borger.dk, faldet fra 24 procent i 2022 til 18 procent i 2024.
Selvom færre har brug for støtte, mener digitaliseringsminister Caroline Stage, at der stadig er et klart behov for politisk handling. Det udtaler hun i en pressemeddelelse fra Digitaliseringsministeriet.
“Jeg er selvfølgelig glad for, at færre borgere har behov for hjælp. Men jeg hæfter mig ved, at det fortsat er knap hver femte, der har brug for hjælp til sine digitale gøremål. Det understreger, at vi fra politisk side skal skabe endnu bedre muligheder for at forbedre de digitale løsninger og muligheder for hjælp. Det bliver derfor en høj prioritet for mig, når vi inden så længe sammen med KL og Danske Regioner skal forhandle en ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi,” siger hun.
Personlig hjælp er stadig afgørende
Undersøgelsen viser, at danskerne i høj grad søger hjælp i deres nære netværk, når de møder udfordringer. 58 procent af dem, der har haft behov for hjælp, fik det fra familie eller venner. 28 procent brugte telefonisk support, og 22 procent fik hjælp på et bibliotek eller borgerservice.
“Vi kan se, at danskerne oftest får hjælp af pårørende. Det er derfor afgørende, at det bliver nemmere for danskerne at hjælpe hinanden med det digitale. Jeg vil derfor sætte skub på at gøre det mere simpelt og trygt for danskerne at afgive en digital fuldmagt til en pårørende, så man lettere kan få hjælp til det, der er svært,” udtaler Caroline Stage.
Selvom Danmark er førende på digitalisering, viser OECD’s seneste Digital Government Index, at sociale forskelle fortsat spiller en rolle i den digitale omstilling. Særligt ældre, borgere med lavere uddannelse og personer i landdistrikter kan opleve barrierer i mødet med digitale offentlige løsninger. Derfor anbefaler OECD målrettede indsatser for at sikre, at ingen lades i stikken i det digitale samfund. OECD placerer dog Danmark helt i toppen af de digitaliserede samfund sammen med lande som Australien, Irland og Korea.