Nye EU-regler sender afgifterne på himmelflugt – og det kan betyde slutningen for en populær biltype i Danmark, lyder det fra FDM.
De har været betragtet som den perfekte mellemvej mellem benzin og el. Nu ser det dog ud til, at plugin-hybriderne i Danmark står foran en brat afslutning. Nye regler fra EU betyder, at mange modeller risikerer afgiftsstigninger på op til 200.000 kroner. Det får FDM til at forudse et totalstop i salget herhjemme.
Det skriver FDM i en pressemeddelelse.
Nye forbrugstal sender CO₂-udledningen i vejret
Fra årsskiftet skal alle plugin-hybrider have foretaget en ny, mere præcis måling af deres officielle forbrug. Det ventes ifølge FDM at næsten fordoble bilernes officielle forbrugstal og CO₂-udledning. Dermed mister bilerne retten til den lave registreringsafgift, som har været gældende for modeller med lav CO₂-udledning.
Det betyder markante prisstigninger. Helt op mod 200.000 kr. for nogle modeller, mens selv de billigste står til at stige med mindst 100.000 kr.
FDM: En teknologisk overgang – der ikke længere giver mening
Ifølge FDM har plugin-hybriderne haft deres rolle som en slags broteknologi mellem fossil og el. Men den rolle er ifølge organisationen blevet overhalet af teknologiske fremskridt.
‘Elbilerne har for længst overhalet plugin-hybriderne. Både i salgstal og teknologisk. Derfor er det også yderst begrænset, hvor stor virkning de højere afgifter reelt vil få for de danske forbrugere. Plugin-hybriderne viser dog med al tydelighed, hvor forældede de danske bilafgifter er. For bilerne kan bruges meget grønt, hvis man primært kører på strøm og ikke benzin, men registreringsafgiften straffer teknologien hårdt,’ siger Torben Lund Kudsk, politisk chef i FDM.
FDM bakker op om ny målemetode – men kritiserer afgiftssystemet
FDM bakker dog op om selve idéen med mere præcise målinger af forbrug og udledning.
‘Formålet med at skifte til plugin-hybrider og elbiler er at reducere klimabelastningen. Derfor er det afgørende, at bilernes miljø- og klimaegenskaber måles på en retvisende måde. I FDM har vi i årevis efterspurgt en opdatering af plugin-hybridernes målemetode, så den giver et mere retvisende billede af bilens almindelige drift,’ siger Torben Lund Kudsk.
Samtidig kritiserer han det nuværende danske afgiftssystem og foreslår en ny model:
‘Derfor mener vi fortsat, at den værdibaserede registreringsafgift bør afskaffes, og at bilerne, uanset drivmiddel, i stedet beskattes ud fra tekniske kriterier som energiforbrug, egenvægt og batteristørrelse – på sigt måske suppleret med kørselsafgifter i de områder, hvor det vil give mening.’
Flere bilimportører har ifølge FDM allerede taget konsekvensen og fjernet plugin-hybriderne fra sortimentet. Nogle har sat dem på lagersalg, inden de nye regler rammer.