Fire søstre taber stor sag mod kommune: Blev udsat for årtiers mishandling

Artiklen fortsætter under annoncen
Artiklen fortsætter under annoncen

Fire søstre, der gennem årtier blev udsat for grov vold, vanrøgt og ydmygelser af deres mor, har tabt deres sag mod den kommune, der ikke satte ind overfor det.

Dermed slår retten fast, at kommunen ikke kan gøres erstatningsansvarlig for, at mishandlingen ikke blev stoppet tidligere – selv om kommunen gennem årene modtog adskillige underretninger om familien.

De fire søstre står således tilbage med en tom følelse i kroppen og følelesen af, at være blive svigtet af de offentlige instanser.

Skal advare mod nogle særdles grusomme detaljer om de mange års mishandling.

(Artiklen fortsætter under billedet)

(Arkivfoto)
Se også
Nu falder der dom i frygtelig sag: Kvinde udsat for mareridt i over et døgn

Det skriver Ekstra Bladet med en henvisning til TV2 Fyn.

Landsretten frifinder kommunen

Dommen blev sendt til de fire søskende tirsdag formiddag.

Søstrene havde argumenteret for, at kommunen burde have grebet ind langt tidligere og dermed forhindret de mange års overgreb.

Men Landsretten er nået frem til, at kommunen ikke bærer et juridisk ansvar for, at mishandlingen fortsatte.

Afgørelsen vækker stor skuffelse hos søstrene.

En af dem, Silje Ida Amalie Andersen, siger til TV 2 Fyn, at hun er dybt skuffet over udfaldet og stiller spørgsmålstegn ved, hvordan et sådant forløb kunne ske uden konsekvenser for myndighederne.

Ifølge sagen modtog kommunen i alt 16 underretninger i løbet af de 24 år, hvor moderen holdt familien i et voldeligt og kontrollerende greb.

Alligevel blev forholdene ikke stoppet, før den ældste søster anmeldte sin mor til politiet i 2020.

Anmeldelsen førte til anholdelse, varetægtsfængsling og senere en straffesag.

Mor dømt for brutal mishandling

I 2021 blev den i dag 52-årige mor dømt ved Retten i Odense for fysisk mishandling, psykisk vold, vedvarende vanrøgt og nedværdigende behandling af sine børn gennem en årelang periode.

Retten fandt blandt andet bevist, at døtrene blev udsat for kvælertag, tvunget til at slikke gulve og toiletter, brændt under fødderne med en elektrisk fodfil og fik stukket nåle ind under neglene.

Overgrebene strakte sig fra 1996 og frem til november 2020.

Kvinden blev idømt to års ubetinget fængsel og har siden afsonet sin straf.

Landsrettens dom sætter foreløbig punktum for søstrenes kamp for at få kommunen dømt ansvarlig for ikke at have grebet ind trods de mange advarsler gennem årene.

Sagen har vakt stor opsigt, fordi den rejser spørgsmål om myndighedernes ansvar i sager, hvor børn gennem længere tid udsættes for alvorlig vold og omsorgssvigt, uden at det bliver stoppet.

Annonce
Annonce
Annonce