En af de mest udbredte elbiler på det danske marked er havnet i modvind efter en ny europæisk sikkerhedstest.
Bilen, som i en årrække har været solgt under løfter om både fart og tryghed, viser sig nu at rumme en række kritiske fejl, der i visse situationer kan bringe både fører og passagerer i alvorlig fare.
Ifølge FDM er problemet ikke blot kosmetisk, men direkte knyttet til bilens kernekonstruktion. Det fremgår af en ny test fra Euro NCAP, som offentliggør sikkerhedsvurderinger af biler i hele Europa.
Særligt ved frontalsammenstød har bilen vist svagheder. Testdukken, der simulerer føreren, blev ramt voldsomt af rattet under testen, og sædet gav efter på en måde, der indikerer alvorlige problemer med fastgørelsen.
Bagtil blev passagerer udsat for stor belastning mod hovedet, og i sidekollisionstesten blev gardinairbaggen ikke udløst korrekt. En børnedukke placeret i barnesæde blev i testen kastet ind mod stolpen ved siden af sædet.
‘Som testen af MG 3 afslører, er der tale om en så fundamental sikkerhedsmæssig brist, at Euro NCAP og FDM på ingen måde kan anbefale bilkøbere at købe en MG 3. Problemet ligger i selve konstruktionen af førersædet,’ siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM.
Det handler nemlig om MG 3, som trods navnet længe har været produceret af den kinesiske koncern SAIC. Bilen har i Danmark opnået popularitet for sin pris, rækkevidde og udstyrsniveau.
Ændringer på vej, men ikke til alle
Producenten har som reaktion på kritikken ændret dele af bilens konstruktion. Ifølge FDM gælder det blandt andet en ny låsemekanisme til førersædet i modeller produceret efter august, samt opdateret airbag i versioner produceret fra oktober.
For de mange bilejere, som allerede har fået leveret bilen, ændrer det intet. Ingen af forbedringerne gælder med tilbagevirkende kraft, og der er ingen officiel tilbagekaldelse i gang.
Euro NCAP vil ændre systemet
På nuværende tidspunkt kan biler med alvorlige fejl stadig opnå høje stjerner i den samlede test, fordi metoden ser på helhedsindtryk frem for enkeltsvigt. Det betyder, at MG 3, trods alvorlige problemer, fik fire stjerner.
Ifølge FDM arbejder Euro NCAP nu på en ny testprotokol, der i fremtiden vil nedjustere vurderingen markant, hvis der findes fejl, som kompromitterer liv og sikkerhed direkte.
Hvad kan du gøre som ejer?
Har du allerede en MG 3 i indkørslen, er det ifølge FDM værd at holde et skarpt øje med både producentens udmeldinger og Færdselsstyrelsens reaktion. Der er endnu ikke varslet nogen tilbagekaldelse.
Advarsel om P-bøder: Har du fået denne, så smid den bare ud
