Dennis afleverede sin leasede Tesla: Så kom chokregningen på over 100.000

Tesla
Illustrationsfoto.

En lille fejl med store konsekvenser ramte ham efter tilbagelevering af hans Tesla Model 3. Nu advares andre ejere.

Det skulle bare have været en rutinesag, da Dennis i sommeren 2024 afleverede sin leasede Tesla Model 3 efter fire år på vejene. Men kort efter modtog han en regning, der fik både kæbe og konto til at falde. Den lød på hele 102.000 kroner.

Det leasingselskabet opdagede alvorlige skader på bilens donkraftbeslag og batteri, som krævede komplet udskiftning. Årsagen var en fejl, som mange Tesla-ejere uforvarende begår. Den dækkes ikke af garantien. Det skriver Efahrer, der fortæller Dennis’ historie.

En skjult fare med Tesla

Tesla Model 3 kræver, at man bruger særlige løftepunkter, når bilen skal hæves. Dette eksempelvis i forbindelse med dækskift eller værkstedsbesøg. Hvis bilen løftes forkert, kan karrosseri og batteripakke tage skade, ofte uden at det opdages med det samme.

Ifølge tyske Efahrer, der har bragt historien, blev skaderne først konstateret, da bilen gennemgik det grundige tjek. Et tjek, leasingselskaber udfører ved tilbagelevering.

Skaderne var omfattende nok til at kræve udskiftning af hele batteriet, hvilket er en af de dyreste komponenter i en elbil.

Ikke et enkeltstående tilfælde

Dennis er langt fra den eneste. Flere Tesla-ejere har tidligere oplevet lignende problemer, og i nogle tilfælde er sagen endt i juridiske stridigheder om, hvem der bærer ansvaret. Tesla har i visse sager været nødt til at dække dele af omkostningerne, men i langt de fleste tilfælde står ejeren alene med regningen.

Mange af de ramte Model 3-biler blev produceret i USA i 2020 og 2021, hvilket ifølge Efahrer antyder en mulig sammenhæng mellem årgangen og risikoen for skade ved løft.

Tesla advarer selv

På Teslas egen hjemmeside fremgår det tydeligt, hvordan en Model 3 skal løftes. Her står blandt andet:

“LØFT IKKE ved at placere løftearmene under batteriet eller sideskinner”

De eneste godkendte løftepunkter er markeret på bilens underside. Forkert løft kan ikke blot skade bilen, men får garantien til at bortfalde, lyder det.

Vigtig læring for alle elbilejere

Dennis’ historie er en dyr påmindelse om, hvor vigtigt det er at sikre korrekt håndtering af teknisk avancerede elbiler – ikke mindst ved værkstedsbesøg eller dækskift.

Har du en Tesla Model 3 eller en anden elbil, bør du sikre dig, at mekanikeren kender producentens anvisninger, eller selv sørge for at gøre opmærksom på dem.

Kæmpe brag i roligt kvarter: Endnu en voldsom eksplosion i opgang