Virksomheder i autobranchen er ved at drukne i et hav af komplekse regler og øgede omkostninger. Det presser dem på ressourcerne og tager fokus fra produktion og vækst, siger de. AutoBranchen Danmark råber nu politikerne op og kræver en massiv regelforenkling.
Danske bilvirksomheder er ramt af en reguleringsbyrde, der truer med at kvæle udviklingen. Ifølge en ny undersøgelse fra AutoBranchen Danmark oplever 9 ud af 10 virksomheder, at reguleringen er blevet markant tungere og mere kompleks over de seneste tre år. Samtidig stiger omkostningerne forbundet med at overholde reglerne.
Det skriver AutoBranchen Danmark i en pressemeddelelse.
“Særligt regler inden for arbejdsmiljø, bæredygtighed og databeskyttelse presser vores medlemmer på ressourcerne. Det betyder, at de bruger alt for meget tid og for mange penge på at administrere i stedet for at producere,” siger Gitte Seeberg, administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
Regulering sluger arbejdskraft
AutoBranchen Danmarks undersøgelse bekræfter konklusionerne fra en nyere undersøgelse fra Dansk Erhverv. Her fremgår det, at danske virksomheder samlet bruger, hvad der svarer til 90.000 fuldtidsstillinger og mindst 49 milliarder kroner årligt på at overholde lovkrav fra både Folketinget og EU.
“Det er et kæmpe problem, især når de mindre virksomheder skal bruge så store ressourcer på administration frem for udvikling og vækst. Der er behov for en markant oprydning og forenkling af reglerne, så virksomhederne ikke bukker under i regel-bølgen,” siger Gitte Seeberg.
Politisk handling haster
Regelbyrden er et voksende problem for danske virksomheder på tværs af brancher. Ifølge en analyse fra Dansk Erhvervs har virksomhederne oplevet en markant stigning i lovgivningskompleksiteten de seneste år, især på områder relateret til ESG-rapportering og bæredygtighedskrav. Her understreges også et behov for politiske tiltag, der kan mindske den administrative byrde og fremme konkurrenceevnen.
Her stemmer AutoBranchen Danmark altså i og retter nu en direkte opfordring til Folketinget om at tage fat på problemet. Ifølge Gitte Seeberg er behovet fra virksomhederne akut.
De efterspørger klare, enkle og smidigere regler, der ikke stjæler tid og ressourcer unødvendigt.