Omkring 15 procent af kunderne oplever problemer med at bruge 4G-roaming på deres telefoner i udlandet. Problemet opstod fredag og er lørdag kort før klokken 12 endnu ikke løst.
– Problemet berører 4G-data og ikke telefoni, og omkring 15 procent af vores roamende kunder er ramt. Der er ikke et mønster i, hvilke kunder der er ramt.
Det fortæller Christian Fröhlich, der er presseansvarlig hos TDC.
– Vi arbejder intensivt på at løse problemet og håber at have en løsning snart, siger han.
Det er omkring 20.000 af TDC’s 130.000 roamende kunder, der er ramt.
4G-roaming er, når man bruger et netværk, der ikke tilhører ens 4G-udbyder, til at tilgå internettet via 4G.
TDC kender ikke den egentlige årsag til problemet, men det er hos en af selskabets roaming-partnere, at det er opstået. Der arbejdes derfor nu på en midlertidig løsning, som kommer rundt om problemet.
– Vi har desværre ingen tidshorisont for, hvornår problemet vil være løst, siger Christian Fröhlich.
Kunder kan forsøge at skifte til 5G, hvis de er i et område, hvor 5G er tilgængeligt, og hvis de har en 5G-kompatibel enhed.
Det ser ikke ud til at være specifikke lande, der er ramt af problemet.