Her taber butikkerne penge på smørkrig: Burde slet ikke være så billig

Smørkrigen er eksploderet i denne uge, og priserne er nu så lave, at flere kæder ifølge en ekspert reelt taber penge, hver gang en kunde smider en pakke i kurven.

Flere supermarkeder kører lige nu med priser, der får kunderne til at vælte smør ned i kurven.

Det betyder, at populære mærker sælges langt under, hvad de ifølge en ekspert burde koste.

Dagligvareanalytiker Bruno Christensen vurderer hos B.T., at butikkerne er gået under smertegrænsen.

’Smørret burde koste det, vi betaler i hverdagen,’ siger han og peger på, at den reelle normalpris for 200 gram burde ligge på omkring 30 kroner med nutidens mejeripriser.

Men alligevel presses prisen i bund.

Og det sker af én grund, som er kampen om kunderne.

De meget lave priser

Af de vilde priser kan lige nu nævnes:

Lurpak 200 g til 15 kroner
Kærgården 200 g i Netto til 15 kroner
Bakkedal smørbar i Føtex til 10 kroner

Når smørret sælges med tab, håber kæderne, at kunderne lægger langt mere i kurven, når de alligevel kommer forbi, som er en klassisk gynger-og-karrusel-strategi.

Ifølge Bruno Christensen er der mere priskrig i sigte.

Decemberhandlen kan nemlig udgøre helt op mod 20 procent af årets overskud, og derfor vil kæderne med stor sandsynlighed fortsætte kampen for at lokke danskerne indenfor, selv hvis det koster på smørkontoen.

Helikopter i luften efter skudepisode: Én ramt, fire involveret

Illustrationsfoto