Palle Skov Jensen er kendt i folkemunde som Bøf Jensen. Han udgiver den 27. november sin bog Bøf Jensen – En shitstorm kom forbi. Det skriver Skriveforlaget i en pressemeddelelse.
I sin nye bog fortæller Palle Skov for første gang hele historien om den voldsomme mediestorm, der i 2014 ramte Jensens Bøfhus og sendte den ellers ekspanderende restaurantkæde ud i år med krise og tab af goodwill hos danskerne.
Jensen købte i 1984 sit første bøfhus i Aarhus uden nogen erfaring fra restaurationsbranchen. Målet var at skabe en kæde af familievenlige, prisbillige restauranter, og det må siges, at det lykkedes. I 2014 havde kæden 49 restauranter og en omsætning tæt på en milliard kroner. Men samme år vandt han ved Højesteret en sag mod Jensens Fiskehus om brugen af navnet ”Jensen” i restaurationsbranchen, og kort efter eksploderede internettet. Facebook-gruppen Boykot Jensens Bøfhus samlede titusindvis af medlemmer, og kæden blev centrum for en af Danmarks første store kommercielle shitstorme.
“Min bog er ikke et forsvar, men et forsøg på at fortælle hele historien med humor, eftertanke og ærlighed. For selv om man vinder en retssag, kan man tabe noget langt større: Folkets sympati,” siger Palle Skov Jensen i pressemeddelelsen.
Bogen er dog mere end fortællingen om et erhvervsdrama. Den går også tilbage til Iværksætter-Palles tidlige projekter, blandt andet discountbutikken Bonus, inspirationsture til Canada og USA og ambitionen om at skabe systematik, service og familiestemning i bøfhusene. Han fortæller også om sit engagement i Odense og sin passion for kunst – samt om at komme videre efter et forløb, hvor han følte sig frataget både forretning og identitet.
Om bøf og shitstorme
Sagen mellem Jensens Bøfhus og Jensens Fiskehus blev afgjort af Højesteret i 2014, hvor Jensens Bøfhus vandt med stemmerne 5-0. Dommen kan læses via Højesterets arkiv.
Forskning peger på, at kommercielle shitstorms kan have markant effekt på både brandværdi og omsætning. En større analyse fra Copenhagen Business School om sociale medier og omdømmekriser viser, at negative virale kampagner typisk fører til vedvarende fald i kundetillid.
Debatten om Jensens Bøfhus’ shitstorm fyldte meget i medierne i 2014 og 2015, der fulgte udviklingen tæt og dokumenterede, hvordan Facebook-gruppen Boykot Jensens Bøfhus voksede eksplosivt.
Ifølge en gennemgang i branchemediet Markedsføring har Jensens Bøfhus flere gange siden 2014 mærket, hvordan offentlighedens dom kan slå hårdere end både økonomiske tab og juridiske slagsmål. Mediet beskriver, hvordan kæden helt op i 2024 fortsat har måtte navigere i nye kritiske bølger og krav om boykot, og hvordan en enkelt online kritik kan udvikle sig til massiv negativ omtale på rekordtid.
