Salling Group er kommet i lidt af et stormvejr, da den store butikskoncern er blevet politianmeldt.
Salling Group er en af Danmarks største butikskoncerner og står blandt andet bag Netto.
Det er netop Netto, som er hovedpersonen i politianmeldelsen af koncernen.
Det er forbrugerombudsmanden, der har valgt at politianmelde koncernen.
(Artiklen fortsætter under billedet)

Det sker, da Netto i et opslag på Facebook og i en tilbudsmail fra Netto+ har skrevet, at ‘ØGO indtager igen 4. pladsen blandt Danmarks mest bæredygtige brands’.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse tirsdag.
Når man så vælger at politianmelde, er det fordi markedsføringen efter Forbrugerombudsmandens egen opfattelse var ‘egnet til at give forbrugerne indtryk af, at ØGO var blevet kåret som det fjerde mest bæredygtige mærke i Danmark’.
Problemet er bare, at udsagnet var baseret på en spørgeundersøgelse, som blev foretaget blandt 10.000 danske forbrugere.
Kåringen var derfor kun et udtryk for deres opfattelse af ØGO-mærket. En undersøgelse, som blev lavet af den private virksomhed SB Insight.
Ifølge Forbrugerombudsmanden er det hans opfattelse, at den måde, Salling Group har brugt undersøgelsens resultat på, er egnet til at give forbrugerne et fejlagtigt indtryk af produkternes reelle klima- og miljøbelastning.
‘Sagen viser nok en gang, at virksomheder skal være varsomme med de udsagn, de benytter i deres markedsføring. Hvis Salling Group skriver, at et mærke har en fjerdeplads i bæredygtighed, så skal det naturligvis være korrekt og kunne dokumenteres. Der er i markedsføringsretlig sammenhæng en meget væsentlig forskel på, om en virksomheds produkter er bæredygtige eller af forbrugerne bliver opfattet som bæredygtige’, siger Torben Jensen, forbrugerombudsmand, i pressemeddelelsen.
Forbrugerombudsmanden indskærpede i 2022 vildledningsforbuddet over for Salling Group, og i 2024 sendte Forbrugerombudsmanden en orientering om vildledningsforbuddet til Salling Group. Begge sager var på baggrund af Salling Groups brug af bæredygtighedsudsagn i markedsføringen.