Dårligt nyt for mange supermarkedskunder: Lukker fra 1. december

En markant ændring rammer danske dagligvarekunder ved årsskiftet. En populær leveringsløsning bliver udfaset, mens andre digitale funktioner består.

I et opslag på Facebook skrives det, at selskabet efter “lange overvejelser” lukker en central del af sin service. Ordlyden er usædvanligt direkte.

“Det har været en svær beslutning, og det er med et tungt hjerte, at vi efter lange overvejelser har besluttet, at Vigo lukker fra 1. december 2025,” skriver REMA 1000 med Vigo.

Ifølge opslaget har platformen eksisteret i næsten et årti, men brugen er dalet: “I dag er det dog desværre sådan, at færre og færre bruger Vigo, og vi må erkende, at tiden er løbet fra tjenesten.”

Hvad betyder det helt konkret?

Vigo har fungeret som en peer-to-peer indkøbs- og leveringsløsning, hvor private “Vigo-indkøbere” handler i REMA 1000 på vegne af andre og leverer varerne mod et mindre gebyr. Det er denne del – bestilling og levering – der lukker.

REMA 1000 understreger samtidig, at de øvrige digitale værktøjer i appen består:

“Det bliver kun selve Vigo med bestilling og levering, som lukkes. Fremover vil vi i stedet fokusere vores tid på at udvikle vores andre digitale løsninger. Indkøbslisten, deling af denne, Køb & Hent samt alle de andre funktioner, du kender fra vores REMA 1000 app, vil vi fortsat tilbyde”

Med andre ord: Click & Collect (Køb & Hent) og indkøbslister i appen fortsætter, men crowdsourcet hjemmelevering via Vigo stopper.

Sidste chance og et farvel til indkøberne

Kunder, der stadig bruger leveringsdelen, får en kort overgangsperiode:

“Til og med d. 30. november kan du få leveret varer via Vigo i vores app og på hjemmesiden.”

Opdateringen rundes af med en tak til både kunder og de mange private indkøbere, der har holdt servicen kørende:

“Til slut vil vi gerne sige stor tak til jer kunder og indkøbere, der har været med på rejsen igennem de sidste knap 10 år. Tak!”

Lukningen betyder, at REMA 1000 skærer den fleksible hjemmelevering fra, men satser videre på egne digitale løsninger og afhentning i butik. For faste Vigo-kunder kræver det en ny rutine. Det kan enten være via afhentning, traditionelle leveringsfirmaer eller andre aktører på markedet.

Stjernefotograf Jan Grarup bryder tavsheden: ‘Jeg har ikke beklaget, jeg har undskyldt’

Illustrationsfoto