Nye regler er nu trådt i kraft for bilejere i EU. Det er vigtigt, at du kender til reglerne, da det ellers kan føre til en dyr bøde
Nye regler for bilejere er trådt i kraft for alle bilister i EU. Det er regler, der omhandler bilens dæk, og det kan få stor betydning for din sikkerhed på vejene.
(Artiklen fortsætter under billedet)

De nye krav sikrer blandt andet, at dækkene ikke mister deres egenskaber markant, når de slides. Det er en ændring, der vil fjerne de dårligste dæk fra markedet.
Disse dækregler kommer på et kritisk tidspunkt, hvor en ny test af sommerdæk viser chokerende forskelle på bremselængden mellem de bedste og dårligste dæk.
Det skriver FDM i en pressemeddelelse.
Massive forskelle på bremselængde
FDM har sammen med en række europæiske bilklubber testet 18 forskellige sommerdæk, og resultaterne afslører enorme forskelle på sikkerheden.
Testen viste, at de bedste dæk kan bremse ned fra 80 km/t på 28,4 meter. De dårligste dæk først stopper efter 45,1 meter.
Det svarer til, at bilen med de dårligste dæk stadig kører 49 km/t, når bilen med de bedste dæk allerede holder helt stille.
”I det store bilbudget udgør forskellen i priserne på billige og dyre dæk en forsvindende lille del, og man bør derfor ikke gå på kompromis med sikkerheden,” siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør i FDM i forbindelse med de nye regler for bilejere.
Nye EU-krav til slidte dæk
Foruden bremselængden ser FDM’s test også på dækkenes levetid, og her er forskellene også store.
Det mest slidstærke dæk i testen holdt 71.000 km, mens det mindst slidstærke kun klarede 34.000 km.
Men en ny EU-lov betyder, at producenter nu skal teste dæk både som nye og næsten nedslidte. På den måde kan forbrugerne se, hvor godt dækkene bevarer deres egenskaber over tid.
Ifølge FDM er dette et stort skridt mod at sikre bedre dæk på markedet.
Nye regler for bilejere: Sådan vælger du de rigtige dæk
Når du køber nye dæk, anbefaler FDM følgende:
Sørg for, at alle fire dæk har samme produktionsdato.
Køb ikke dæk, der er mere end tre år gamle.
Brug altid fire dæk af samme model og type for optimal stabilitet.
Sommerdæks mønsterdybde bør være mindst 3 mm for god vejkontakt.
Sørg for korrekt dæktryk, især ved tung last.
Tjek dine dæk nu – inden det er for sent med nye dækregler
Med de nye regler bliver det endnu vigtigere at sikre sig, at man har de rigtige dæk på bilen. En god huskeregel er at skifte til sommerdæk, når temperaturen stabilt ligger over 7 grader.
Kulturministeren nedsætter udvalg for at hylde danske kvinder i det offentlige rum med kunstværker.