Lang kø til lægen: Nu skal robotter afhjælpe problemet

Der bliver år efter år sendt flere og flere beskeder fra patient direkte til sundhedspersonale via appen Min Sundhedsplatform.

Der bliver sendt så mange beskeder, at læger i Region Hovedstaden nu skal have hjælp af kunstig intelligens til at besvare de simpleste af dem.

Det skriver Dagens Medicin mandag.

Patienter i Region Hovedstaden og i Region Sjælland har siden 2019 haft mulighed for at sende beskeder til sundhedspersonalet på den afdeling, hvor de er tilknyttet.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Illustrationsfoto

Beskederne sendes via Min Sundhedsplatform, der er en elektronisk patientjournal.

Alene i 2023 modtog de to regioner mere end 350.000 beskeder via platformen.

Den kunstige intelligens er i dansk kontekst stadig på et meget tidligt stadie og skal på nuværende tidspunkt primært benyttes til de mest simple spørgsmål. Det siger Jakob Raunsø, der er overlæge ved hjertemedicinsk afdeling på Herlev-Gentofte Hospital, til Dagens Medicin.

– Indtil videre skal AI (kunstig intelligens, red.) primært tage sig af de mest simple besvarelser såsom: Er det rigtigt, at jeg har en aftale om 3 uger? Er det en fysisk aftale? Når det bliver mere komplekst, er der fortsat klart brug for intervention fra en læge.

– Næste skridt bliver at lære AI at tænke som en professionel. Min vurdering er, at modellen allerede om ét år vil levere svar af høj kvalitet, siger han til Dagens Medicin.

Modellen kommer til at fungere således, at den kommer med et svarudkast baseret på patientens fulde besked og journal.

Der arbejdes i et lukket miljø, og man skal derfor ikke være bange for, at ens patientoplysninger falder i de forkerte hænder, lyder det fra Shadi Chreiteh, der er enhedschef i teknologienheden i Region Hovedstadens Center for IT og Medicoteknologi.

Den pågældende model for kunstig intelligens bliver i øjeblikket testet på to afdelinger i Region Hovedstaden, men der er allerede erfaringer at hente fra andre lande.

Data fra blandt andet Mayo Clinic i USA viser, at modellen kan spare sundhedspersonalet 30 sekunder per besked i gennemsnit, samtidig med at den samlede patientoplevelse forbedres.

Modellen er også testet på hospitaler i Holland, og det er virksomheden bag sundhedsplatformen, Epic, der har høstet dataene.