Den japanske bilgigant Toyota tror ikke, elbilen er den eneste løsning – og deres alternativ kan måske gøre gamle biler grønne
Mens næsten alle andre bilproducenter pumper elbiler ud på markedet og bygger ladestationer i stor stil, går verdens største bilmærke i en anden retning. Og det kan få stor betydning for dig, der har en almindelig benzinbil stående.
Toyota mener nemlig ikke, at elbiler nødvendigvis er fremtidens eneste løsning – og nu arbejder de på et brændstof, der kan gøre selv gamle biler næsten CO₂-neutrale.
Et alternativ til elbiler – uden ledninger eller ladetid
Mens mange taler om batterier og ladekøer, forsøger Toyota at løse klimaproblemet på en anden måde. De vil nemlig gøre det muligt at fortsætte med at køre benzinbiler – men uden at forurene klimaet.
Løsningen kaldes eFuel. Det er en syntetisk benzin, som man kan lave af vandstof og CO₂. CO₂’en bliver suget ud af luften, og vandstoffet kommer fra grønne energikilder. Når man så kører i bilen og udleder CO₂, er det i princippet den samme mængde, man tidligere har fjernet fra atmosfæren. Derfor kalder man det CO₂-neutralt.
Det skriver Topgear.
Toyota vil holde din gamle bil i live
Det helt særlige ved Toyotas tilgang er, at de ikke vil skrotte det gamle for at starte forfra. Tværtimod vil de forbedre det, vi allerede har.
(Artiklen fortsætter efter videoen)
Du skal altså ikke nødvendigvis købe en ny bil for at køre grønt. Din nuværende bil kan i princippet fortsætte – hvis du i stedet tanker eFuel, når det engang bliver tilgængeligt.
Ifølge Toyota slipper man så for at investere i en dyr elbil, bekymre sig om rækkevidde eller vente ved ladestationer. Og i mange lande, hvor elbiler stadig er sjældne, kan det være en mere realistisk vej frem.
Flere mærker er med – men teknologien er ny
Toyota står ikke alene. Japanske bilmærker som Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu er også med i projektet. De samarbejder med energiselskabet Eneos, som lige nu laver små mængder eFuel i et testanlæg – omkring ét tønde om dagen.
Prisen er stadig højere end normal benzin, og teknologien er ikke klar til masseproduktion endnu. Men potentialet er stort. Porsche har fx også arbejdet med eFuels – især for at kunne holde klassiske biler kørende på en klimavenlig måde.
I 2025 vil Toyota og de andre japanske mærker demonstrere teknologien under Expo 2025 i Osaka. Her vil de bruge biler med eFuel som shuttles til gæsterne.
Toyota har tidligere fået kritik for ikke at gå hurtigt nok med elbiler. Men deres strategi er klar: elbiler er en del af løsningen – ikke hele løsningen. Derfor arbejder de også med hybrider, brintbiler og nu eFuels.
Sluk for denne funktion på din telefon om natten: Handler ikke om lyd