Salget af Tesla-biler falder markant i Europa, mens andre elbilproducenter stormer frem. FDM peger på flere grunde til nedgangen.
Tesla har i årevis domineret elbilmarkedet, men nye salgstal viser, at succesen kan være på retur. Ifølge nye tal fra den europæiske sammenslutning af bilproducenter (ACEA) er salget af bilerne i januar faldet med hele 45% sammenlignet med samme måned sidste år. Samtidig er antallet af nyregistrerede elbiler i Europa steget med over en tredjedel.
Mens mange måske tror, at Elon Musks kontroversielle udtalelser spiller den største rolle i Teslas faldende salg, peger eksperter på en anden primær årsag.
Derfor køber færre en Tesla
Ifølge FDM’s forbrugerøkonom Ilyas Dogru er der fem centrale grunde til, at færre vælger Tesla – men én vægter tungest.
“Det er den største årsag, for det har gjort, at salget i Europa er gået ned. Folk venter på den bil,” siger Ilyas Dogru til TV 2 om den nye Tesla Model Y, som lanceres til marts.
Den kommende Model Y får et facelift og forbedrede funktioner, hvilket betyder, at mange potentielle købere udskyder deres køb for at vente på den opdaterede version, siger eksperten.
Men konkurrencen er også blevet intensiveret.
Konkurrenterne haler ind på Tesla
Tesla var tidligere synonym med elbiler, men sådan er det ikke længere. Markedet har udviklet sig, og flere nye mærker er dukket op med konkurrencedygtige modeller.
“For bare tre år siden tænkte man på Tesla, når man tænkte elbil. Det gør man ikke længere, fordi nu er der så mange andre konkurrenter.” siger Ilyas Dogru til mediet.
Det har fået Tesla til at sænke priserne, men konkurrenterne har hurtigt fulgt med og presset priserne ned over hele markedet.
Vil du have den samme bil som alle andre?
Tesla har solgt ekstremt mange biler de seneste år – og det kan nu blive en ulempe for mærket. Model Y var den mest solgte bil i både 2023 og 2024, men nu har mange købere fået nok.
“Der kører simpelthen så mange hvide Tesla Model Y rundt i Danmark og for den sags skyld også i Europa, så mange siger, at de ikke vil have det samme, som alle andre har.” siger Ilyas Dogru.
Denne tendens, den negative naboeffekt, gør, at nogle bilkøbere bevidst vælger et andet mærke for at skille sig ud.
Musk-effekten: Bossen skræmmer kunder væk
En anden faktor, der ifølge FDM spiller en rolle, er Elon Musks offentlige udtalelser.
“Flere og flere ringer ind til vores købsrådgivning, fordi de gerne vil have en elbil, men de vil ikke have en Tesla på grund af Elon Musk.” siger Ilyas Dogru til mediet.
Teslas grundlægger har de seneste år været i flere kontroverser, bl.a. for sit samarbejde med Donald Trump, støtte til højreorienterede europæiske partier samt en offentlig fejde med den danske astronaut Andreas Mogensen.
Flere eksperter mener, at det kan have en effekt på Teslas image. Præcis hvor stor denne effekt er, vil formentlig først kunne ses, når den nye Model Y rammer markedet.
Tesla mangler en billigere model
Tesla har i øjeblikket kun to modeller tilgængelige i Europa – Model Y og Model 3. I modsætning til konkurrenterne har mærket ikke et billigere alternativ, og det koster dem markedsandele.
Forbrugerøkonomerne mener, at Teslas langsomme produktudvikling kan gøre det svært for mærket at fastholde sin dominerende position i fremtiden.
Med den nye Model Y-lancering kan salget dog hurtigt ændre sig igen. Men for nu har Tesla fået kamp til stregen fra både nye og etablerede elbilproducenter.
Glem badevægten – din sundhed afhænger langt mere af dette ene parameter, viser nyt studie.