Omsorg i Kunsten: SMK og SOSU H udforsker følelsernes kraft i ny udstilling

SMK's museumshave og indgang. Foto: SMK

SMK (Statens Museum for Kunst) og SOSU H har indledt et samarbejde med fokus på omsorg i kunsten. Målet er at skabe opmærksomhed på, hvordan man kan omsætte omsorg til kunst gennem livets mange erfaringer.

I samarbejde med Social- og sundhedsuddannelserne på SOSU H forsøger SMK (Statens Museum for Kunst) at gøre opmærksom på begrebet omsorg. Målet er at give indblik i, hvordan omsorg kan forstås og finde sted i mødet med kunsten på museet, men også at skærpe vores evne til at drage omsorg overfor hinanden.

I de kommende år vil der derfor blive taget højde for omsorg i en række af museets allerede eksisterende samlinger og give værkerne et nyt perspektiv og løft. Det er den store sal med dansk og nordisk kunst fra 1800-1900-tallet med temaet ‘Kroppen i kunsten’, der i første omgang får æren af at danne ramme om projektet. Det skriver SMK på sin hjemmeside, og du kan læse mere om samarbejdet her.

Fra håb til smerte: Seks kunstværker skaber rum for refleksion og samtale om omsorg

Til en start er seks kunstværker blevet sat under lup med formålet om at sætte sanselige erkendelser og samtaler om omsorg i gang. Elever og undervisere fra SOSU-uddannelsen har indtalt lydspor med deres tanker i mødet med værkerne, og i samarbejde med SMK er der skrevet tekster om kunstværkerne og udformet tegne- og dialog-øvelser. Det kredser bl.a. om emner som nærhed, afstand, håb og smerte, livsglæde, død og familie. Alt sammen tematikker, der kan kobles til begrebet omsorg.

Alle mennesker, høj som lav, har på godt og ondt erfaringer med omsorg. Det er et eksistentielt behov, hvor følelserne er på spil. At give og få omsorg er tæt forbundet, men ikke altid ligetil. Sådan var det i 1800-talet, og sådan er det i dag. Derfor ser SMK og SOSU H vigtigheden i at understøtte samtaler om omsorg og skabe et refleksionsrum.

De seks udvalgte kunstværker drejer sig om Sad Memories of Pink, 2002 af Annika von Hausswolff (f. 1967), Stående nøgen kvinde, 1909-10 af Vilhelm Hammershøi (f. 1864-1916), Gravmæle over kunstnerens moder, 1899 af Rudolph Tegner (f. 1873-1950), Hjemvendende arbejdere, 1914 af Edvard Munch (f. 1863-1944), Og i hans øjne så jeg døden, 1897 af Ejnar Nielsen (f. 1872-1956) og Døden og moderen, 1892 af Niels Hansen Jacobsen (f. 1861-1941).

En ny udstilling på SMK hylder Käthe Kollwitz’ betydningsfulde kunstneriske arv og sociale engagement i en turbulent tid.